تفاوت اصلاح با اقدام اصلاحی چیست؟
(در پاسخ به ایمیل آقای محسن مسعود و پرسش های مطرح شده مشابه در خصوص تفاوت اصلاح و اقدام اصلاحی)
جناب آقای عبدی، با سلام و احترام
ضمن قدردانی از مقاله مفید جنابعالی با موضوع “چرا اقدامات حل مساله اثربخش نيستند؟” در روزنامه دنیای اقتصاد مورخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۴، خواهشمند است در صورت امکان، در مورد آیتم شماره ۷، تفاوت اصلاح و اقدام اصلاحی، بیشتر توضیح بفرمایید.
در استاندارد بین المللی تعاریف، واژگان و اصطلاحات سیستم های مدیریت کیفیت، ISO 9000 ویرایش سال ۲۰۰۵ اصلاح و اقدام اصلاحی به این صورت تعریف شده اند.
بند ۳-۶-۵- اقدام اصلاحی Corrective Action
اقدامی كه برای از بین بردن علت یك عدم انطباق یا سایر شرایط نامطلوب تشخیص داده شده، انجام میگیرد.
بند ۳-۶-۶- اصلاح Correction
اقدامی كه برای از بین بردن یك عدم انطباق تشخیص داده شده، انجام میگیرد.
هنگامی که یک مسئله، مشکل و مغایرتی رخ دهد معمولا افراد مسئول و مرتبط با آن سعی می کنند که مسئله را حل کرده و مشکل را برطرف نمایند. برخی مواقع حل مسئله به صورتی است که آثار آن را فقط برطرف می کنیم و امکان بروز و ظهور مجدد آن را دست نخورده باقی می گذاریم. راه منطقی و عقلایی آن است که راه تکرار را ببندیم. این مهم با یک رویکرد نظام مند اتفاق می افتد. برای این کار باید مسئله به خوبی تعریف شود، علل ریشه ای وقوع آن را مشخص کنیم و با اتخاذ تدابیر و اجرای اقداماتی علت های وقوع مسئله و مشکل را از بین ببریم.
برای مقابله با مشکل اگر شما با انجام اقداماتی سعی کنید خود موضوع و اثر ایجاد شده را برطرف کنید، اصلاح انجام داده اید مثلا یک محموله از محصولات تولید شده، مشکل کیفی داشته و با انجام مجدد فرآیند تولید روی آن قطعات، مشکل کیفی را برطرف نموده اید. تا اینجا شما اصلاح کرده اید.
اقدام اصلاحی اما به این صورت است که شما از وقوع دوباره مشکل و رخ دادن مجدد مسئله جلوگیری می نمایید. به عنوان مثال اگر مشخص نمایید که عیب رخ داده در محموله نامنطبق به چه علتی بوده و از وقوع آن علت جلوگیری کنید در حقیقت اقدام اصلاحی صورت داده اید.
در زیر مثال های دیگری از تفاوت اصلاح با اقدام اصلاحی را می بینید.
مسئله / مشکل / عدم انطباق |
اصلاح |
اقدام اصلاحی |
بالا بودن میزان ترک کار و استعفای پرسنل شرکت |
جذب نیروی جایگزین | شناسایی علل خروج کارمندان با روش هایی چون مصاحبه خروج و تحلیل های آماری برطرف کردن ریشه ای عوامل با اقداماتی چون بهبود فضای فیزیکی کار، ارتقاء رضایت پرسنل، بهبود برخورد مدیران با کارکنان و . . . |
شکسته شدن شیشه پنجره | تعویض شیشه شکسته با سالم | تغییر محل بازی بچه ها |
مشکل کیفی یک محموله تولید شده |
بازکاری و تعمیر قطعات معیوب | ارتقاء عملکرد فنی و کیفی دستگاه
آموزش، توانمندسازی و بهبود رضایت شغلی اپراتور ایجاد سیستم کالیبره ابزارهای اندازه گیری ایجاد مکانیزم تهیه مواد اولیه مرغوب تر و . . . |
فراوانی تصادف در یک نقطه شهری | جریمه راننده خاطی
نصب تابلوی احتیاط |
ایجاد مکانیزم شناسایی نقاط مخاطره آمیز ترافیکی با هماهنگی راهنمایی رانندگی و شهرداری و اصلاح موارد مطابق اولویت بندی برمبنای شدت ریسک ها و خطرات |
شکایت مشتری |
گفتگو با مشتری و انجام اقدامات لازم
دفاع در دادگاه پرداخت خسارت دادن آیتم های تشویقی مانند اشتراک رایگان محصول برای جلب رضایت مشتری شاکی |
طرح ریزی سیستم مدیریت شکایات و فرآیند سنجش و بهبود رضایت مشتری
انجام تحلیل های آماری روی موارد شکایت های مشتریان و برنامه ریزی و اجرای پروژه هایی برای کاهش زمینه های بروز شکایت همچون مشکلات کیفی، تأخیر در زمان تحویل، ارسال اشتباه، برخورد نامناسب و . . . |
افزایش آمار بیماری های صعبالعلاج در یک منطقه | ساخت بیمارستان های پیشرفته و آزمایشگاه های مجهز
افزایش سهم بیمه از حق درمان بیمه درمان بیماران |
شناسایی علت های ریشه ای گسترش بیماری ها و انجام فعالیت هایی جهت محدود کردن عوامل شیوع آن |
توقفات مداوم یک دستگاه و خواب مکرر خط تولید (شکستن و خراب شدن یاتاقان / بلبرینگ) |
تعمیر دستگاه
تعویض قطعه خراب شده با قطعه یدکی |
در نظر گرفتن آیتم های سرویس و نگهداری پیشگیرانه
بررسی ترازبودن دستگاه، هم مرکز بودن و لنگی نداشتن شفت ها، تغییر روش کوپلینگ تقویت محور / یاتاقان بهبود سیستم روانکاری یاتاقان |
دفرمه، پارگی و خراب شدن بسته بندی محصولات | برگشت محموله به شرکت و بسته بندی مجدد | بررسی و تغییر سیستم بارگیری، روش حمل و نقل و نحوه تخلیه در انبارهای شرکت، انبارهای عمده فروش و سیستم توزیع بین خرده فروشی ها |
با سلام
لطفا تفاوت بین عیب و عدم انطباق را با ذکر مثال توضیح دهید
با سلام و درود
در آینده، مطلبی در خصوص شرح تفاوت بین عیب و عدم انطباق نگاشته و منتشر خواهد شد
نوشته ای در باره موضوع درخواست شده شامل تفاوت بین عیب و عدم انطباق منتشر گردید :
پاسخ به پرسش ها – تفاوت دو مفهوم عیب defect و عدم انطباق nonconformity در سیستم های مدیریت کیفیت چیست؟