فرآیند توسعه مشارکت و کسب صلاحیت کارکنان در یک سازمان

استاندارد ایزو ۱۰۰۱۸ ، راهنمای مشارکت کارکنان و شایستگی نیروی انسانی

8+

استاندارد ملی INSO 19243، راهنمایی‌هایی برای مشارکت و شایستگی کارکنان
ISO 10018:2012 – Guidelines on people involvement and competence

 

هدف از انشتار این استاندارد از سوی سازمان ملی استاندارد کشور، تعیین اصول کلی برای دخیل کردن پرسنل و کارکنان در سیستم مدیریت کیفیت سازمان و ارتقای مشارکت و شایستگی آن‌ها در سیستم است.

این استاندارد برای هر سازمانی، صرف‌نظر از اندازه، نوع و یا فعالیت آن کاربرد دارد.

در استاندارد ایزو ۱۰۰۱۸ ، اصطلاحات مرتبط در حوزه مشارکت کارکنان و همچنین شایستگی نیروی انسانی تعریف شده است، به عنوان مثال مفاهیم شایستگی، کسب شایستگی، توسعه شایستگی و همچنین مشارکت را به این‌گونه ارائه نموده است.

 

شایستگی  Competence

شایستگی، توانایی به‌کاربردن دانش و مهارت‌ها برای دست‌یابی به نتایج مورد نظر است.

یادآوری ۱ – محیط کار با همه تغییرات، فشارها و روابط و تعارض‌های تأثیرگذارش (برای مثال، نگرش و تعهد برای اعمال دانش مرتبط و مهارت‌ها) ، می‌تواند کاربرد مداوم شایستگی را تحت تأثیر قرار دهد.

یادآوری ۲ – الزامات شایستگی فراتر از مدارک دانشگاهی، آموزش و تجربه هستند. آن‌ها نتایج یا برون‌دادهای به دست آمده برای یک شغل خاص، معیارهای عملکردی با استانداردهای به دست آمده و شواهد لازم و روش‌های به‌دست آوردن آن‌ها را تعریف می‌کنند.

یادآوری ۳ – شایستگی‌هایی که در این استاندارد به آن‌ها اشاره شده است برای افراد داخل سازمان و افراد بیرونی که کارهای سازمان به آن‌ها برون‌سپاری می‌شود کاربرد دارد.

فرآیند توسعه مشارکت و کسب صلاحیت کارکنان در یک سازمان

توسعه مشارکت و کسب صلاحیت کارکنان در سازمان

کسب شایستگی  Competence acquisition

فرآیندی که تضمین می‌کند شایستگی توسط یک فرد، گروهی از افراد یا یک سازمان به‌دست آمده است.

یادآوری – به منظور اطمینان از تحقق نیازها و اهداف سازمان، داشتن یک برنامه مداوم برای کسب شایستگی می‌تواند ضروری باشد.

 

توسعه شایستگی  Competence development

فرآیندی که شایستگی یک فرد، گروهی از افراد و یا یک سازمان را افزایش می‌دهد.

 

مشارکت  Involvement

دخیل شدن در و تعهد به اهداف مشترک است.

استاندارد ایزو 10018 ، راهنمای مشارکت کارکنان و شایستگی نیروی انسانی

فرآیند توسعه مشارکت و کسب صلاحیت کارکنان در یک سازمان

این فرآیند بر مبنای چهار گام زیر بنا نهاده شده است. در هر مرحله برای اطمینان از صحت داده‌های ورودی و خروجی بازنگری بایستی انجام شود.

۱- تجزیه و تحلیل

۲- برنامه‌ریزی

۳- اجراء

۴- ارزیابی

توضیحات کامل را می‌توانید در متن استاندارد ملاحظه بفرمایید.

 

*******

استاندارد بین المللی ایزو ISO 10018 و استاندارد ملی ۱۹۲۴۳ – راهنمایی‌هایی برای مشارکت و شایستگی کارکنان

دانلود :  ISO 10018

 

INS0 19243 First Edition 2015
ISO 10018:2012 – Guidelines on people involvement and competence

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.