استانداردهای اعتباربخشی واحد بهبود کیفیت بیمارستان
سیستم ارزیابی استانداردهای اعتبار بخشی واحد بهبود کیفیت بیمارستان در ایران به سال ۱۳۸۹ برای اولین بار منتشر گردید. این کاری بسیار ارزشمند بود که با هدف متعالی ارتقاء سطح کیفیت خدمات بهداشتی، درمانی و پزشکی که توسط بیمارستان ها و مراکز درمانی ارائه می گردید صورت پذیرفت. برای تهیه و تدوین متن استاندارد و همچنین متن راهنمای آن تلاش های بسیاری شده است.
با این حال روند و فرآیند ابلاغ، آموزش و توجیه این استاندارد در کشور اثربخشی مدنظر و مطلوب را نداشت. افراد مسئول، مرتبط و متولی پیاده سازی، استقرار و بهبود این استاندارد که مسئولان واحدهای بهبود کیفیت بیمارستان ها می باشند جهت درک و به کارگیری مفاهیم، مبانی و الزامات استاندارد بعضا دچار ابهام گردیدند. این عدم تسلط حتی در میان برخی ممیزان و ارزیابان آموزش دیده نیز مشاهده می گردد.
- معمولا برای استانداردهای سیستم های مدیریت کیفیت در این سطح نیاز به استاندارد واژگان، تعاریف و اصطلاحات بوده تا مفاهیم دریافتی دچار چندپارگی، سوءفهم و انحراف نگردد.
- ارائه زیرساخت فکری و مبناهای سیستم های مدیریت کیفیت همچون اصول هشتگانه مدیریت کیفیت و الزامات عمومی سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ در فهم و درک این سیستم می تواند کمک رسان و یاری دهنده باشد.
- ارائه مراجع مناسب به صورت رسمی برای سیستم های مدیریتی و تکنیک ها و ابزارهای بهبود کیفی توصیه شده در این استاندارد شامل مدیریت استراتژیک، تدوین برنامه های بهبود، تحلیل علل ریشه ای، مدیریت خطر، مدیریت منابع انسانی، طراحی ساختار سازمانی و . . . از جمله دیگر کارهای مثبت برای ترویج استاندارد می باشد.
موارد فوق از جمله اقداماتی هست که در صورت برنامه ریزی و اجراء می توانست دانش افراد مسئول و متولی را در بیمارستان ها به حد قابل قبولی برساند. اینجانب این روند را در چند مورد برگزاری دوره آموزشی، مشاوره این استاندارد و تهیه و تدوین برنامه های بهبود برای مسئولان بهبود کیفیت بیمارستان پاستور، بیمارستان آریا، بیمارستان جوادالائمه و بیمارستان امام هادی مشهد انجام داده و بالنسبه و خصوصا در حوزه یادگیری و اجرا نتایج مطلوبی نیز به دست آمد.
مطمئنا با افزایش دانش تئوریک و تجربه عملی مسئولان بهبود کیفیت بیمارستان ها و گسترش و ترویج فرهنگ کیفیت در بین مدیران و کارکنان بخش های حاکمیتی و درمانی واحدهای بهداشت و درمان کشور سطح کیفیت خدمات ارتقاء خواهد یافت.
فایل متن راهنمای ارزیابی واحد مدیریت و رهبری
دانلود: management and leadership
فایل متن راهنمای ارزیابی بخش اورژانس – مدیریت و سازمان دهی
دانلود: emergency
فایل متن راهنمای ارزیابی واحد بهداشت محیط
دانلود: Environmental health
فایل متن راهنمای ارزیابی واحد مدیریت اطلاعات سلامت
دانلود: Health Information management
فایل متن راهنمای ارزیابی واحد کنترل عفونت
دانلود: infection control
فایل متن راهنمای ارزیابی بخش آزمایشگاه
دانلود: laboratory
فایل متن راهنمای ارزیابی واحد مدیریت پرستاری
دانلود: nursing management
فایل متن راهنمای ارزیابی واحد بهداشت حرفه ای و طب کار
دانلود: occupational health and occupational medicine
فایل متن راهنمای ارزیابی واحد بهبود کیفیت
دانلود: quality improvement
فایل متن راهنمای ارزیابی بخش رادیولوژی / تصویربرداری
دانلود: radiology
فایل متن راهنمای ارزیابی بخش جراحی
دانلود: surgery
فایل متن راهنمای ارزیابی واحد مدیریت پسماندها
دانلود: waste management
ثبت دیدگاه
مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟به ما بپیوندید !