حتی پیش از آغاز رقابت، با دریافت دانش روز مدیریت و مهارت های اجرایی آن، یک گام از بقیه جلوتر باشید

Knowledge for competition

 

فهرست خدمات مشاوره مدیریت، سیستم های مدیریت کیفیت و تکنیک های بهبود

ردیف شرح خدمات مشاوره برآورد زمان اجراء و پیاده سازی –  هفته برآورد بهای خدمات –  ریال توضیحات
۱ مشاوره پیاده سازی، استقرار و اخذ گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت خودروسازی IATF 16949 : 2016  –   –
۲ مشاوره طرح ریزی استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت ایزو ISO 9001 : 2015 و اخذ گواهینامه   –   –
۳ پیاده سازی و استقرار الزامات ساپکو SSR2 و اخذ و ارتقاء گرید ساپکو و طراحی و اجرای الزامات سازه گستر سایپا AR-9401 ، SSQR و اخذ گرید   –   –
۴ مشاوره استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه ISO IEC 17025 و اخذ گواهی تأیید صلاحیت آزمایشگاه همکار اداره استاندارد   –   –
۵ ارائه خدمات ممیزی داخلی، پایش، مراقبت و بهبود اثربخشی استانداردهای بین المللی سیستم های مدیریت کیفیت IATF 16949 : 2016 و ISO 9001   –   –
۶ مشاوره بهبود کیفیت – کاهش ضایعات و دوباره کاری   –   –
۷ ارائه خدمات مشاوره در طراحی و پیاده سازی پروژه های کاهش زمان آماده سازی، تعویض تک دقیقه ای قالب SMED و تغییر سریع خط تولید Quick Change Over   –   –
۸ مشاوره پیاده سازی COQ سیستم محاسبه، بهبود و کاهش هزینه های کیفیت Cost Of Quality   –   –
۹ مشاوره طرح ریزی و اجرای فرآیند مدیریت ابزار و طراحی و توسعه سیستم نرم افزاری مدیریت ابزار برای بهبود اثربخشی و کارایی سازمان در به کارگیری ابزارهای تولیدی شامل قالب ها و . . .   –   –
۱۰ مشاوره بهبود راندمان تولید و ارتقاء بهره وری فرآیندهای تولیدی شرکت   –   –
۱۱ ارائه خدمات مشاوره سازمان دهی، تشکیل و فعالیت حلقه های کیفیت QCC   –   –
۱۲ طرح ریزی سیستم اقدام اصلاحی با هدف طراحی، پیاده سازی و استقرار فرآیند اقدام اصلاحی در سازمان با رویکرد سنجش و بهبود اثربخشی اقدامات اصلاحی   –   –
۱۳ ارائه خدمات مشاوره برای ارزیابی واجد شرایط بودن، تهیه و تدوین مدارک و مستندات مالی و مهندسی جهت ثبت شرکت ها به عنوان یک شرکت دانش بنیان   –   –

 

management consulting

توضیحات

  • ارائه کلیه خدمات مشاوره مدیریت، سیستم های مدیریت کیفیت و تکنیک های بهبود با رویکرد آموزش و یادگیری موثر، مربی گری و پرورش مدیران و کارشناسان سازمان صورت می پذیرد.
  • در کلیه مراحل اجرایی پروژه و خصوصا گام های انتهایی پروژه، اصل اساسی مبتنی بر موثر بودن اجرای سیستم، نتیجه بخشی و کسب اطمینان از تداوم اثربخشی و پایدار بودن جریان حصول نتیجه و بهبود می باشد.
  • در تمامی پروژه های مشاوره، برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز در محل سازمان صورت گرفته و بخشی از تعهدات مشاور در اجرای پروژه می باشد.

 

فرآیند و مراحل ارائه خدمات مشاوره

 نحوه انجام فرآیند ارزیابی اولیه و هماهنگی های لازم جهت ارائه خدمات مشاوره مدیریت و سیستم های مدیریت کیفیت به شرکت ها و سازمان ها به شرح زیر می باشد. خواهشمند است در صورت وجود هر گونه پرسش و نیاز به اطلاعات بیشتر تماس حاصل فرمایید.

  • اعلام درخواست خدمات مشاوره (یا ارائه درخواست پروپوزال – RFP )
  • برگزاری جلسه هماهنگی اولیه
  • بررسی و تأیید پروپوزال ابتدایی و اعلام نیاز قطعی از سازمان شما
  • نهایی کردن گفتگوها و عقد قرارداد پروژه ارائه خدمات مشاوره
  • برنامه ریزی مدون، تهیه گانت چارت اجرایی پروژه و اجرای منظم برنامه و برگزاری جلسات مشاوره
  • انجام مراحل مختلف تصدیق، صحه گذاری و ارزیابی اثربخشی پروژه
  • صدور توصیه نامه و ارائه گواهی حسن انجام کار از سوی کارفرما برای مشاور

 

فایل رزومه (pdf) را از اینجا دانلود نمایید:  Hossein Abdi CV

 

consulting

*******

شرح خدمات برخی از پروژه های مشاوره مدیریت، تکنیک های بهبود و سیستم های مدیریت کیفیت

 

الف – شرح خدمات مشاوره پیاده سازی، استقرار و اخذ گواهینامه استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت ایزو ISO 9001 : 2015

در سال ۱۹۸۷ كمیته فنی ۱۷۶ سازمان ایزو (ISO TC 176 ) برای اولین بار سری استاندارد ISO 9000 را ارائه نمود. هدف از تدوین این سری استاندارد به وجود آوردن الگویی بین المللی برای پیاده سازی و استقرار سیستم های مدیریت كیفیت بوده كه مورد استقبال فراوان در سطح دنیا قرار گرفت. با توجه به استقبال خوب از این استاندارد سازمان ایزو به تدوین استانداردهای مشابه در سایر زمینه ها نمود و هر چند سال یک بار بر اساس نیازهای سازمان های صنعتی و غیر صنعتی و با توجه به تغییرات تکنولوژیکی و انتظارات ذی نفعان، آنها را مورد بازنگری قرار داده است.

این استانداردها از استقبال مناسبی از سوی سازمان های تولیدی و خدماتی ایرانی در تمامی حوزه‌های اقتصادی برخوردار شده و به صورت مداوم بر توسعه و پیاده سازی صحیح، اثربخش و کارآمد آنها تأکید می گردد.

طراحی و چگونگی استقرار این سیستم مدیریت كیفیت با توجه به شرایط سازمان ها از شرکتی به دیگری متفاوت خواهد بود. این تفاوت ها بر اساس عواملی همچون موارد زیر می باشد.

  • نیازهای مختلف سازمان بر اساس انتظارات مشتریان و صاحبان سرمایه و مدیران سازمان
  • اهداف ویژه برون سازمانی و درون سازمانی
  • نوع محصولات و خدمات
  • فرآیندها و عملیات مورد نیاز با توجه به فضای کسب و کار
  • اندازه بزرگی و ساختار سازمانی

 

مزایای به کارگیری و استقرار سیستم مدیریت کیفیت بر مبنای استاندارد بین المللی ISO 9001 : 2015

  • بهبود شاخص های مالی شركت
  • ارتقاء سطح کیفیت محصولات و خدمات کسب و کار
  • برآورده سازی متعادل نیازها و خواسته های ذی نفعان شرکت
  • افزایش سطح رضایت كاركنان و پرسنل سازمان
  • افزایش سطح رضایتمندی مشتریان

 

استانداردهای گوناگون سیستم های مدیریت کیفیت را می توان در سازمان های مختلف پیاده سازی نمود و گواهینامه دریافت کرد. پیاده سازی این سیستم های مدیریت می تواند اولین گام بلند یک کسب و کار در راه بقای خود در شرایط متغیر و پیچیده اقتصاد امروز باشد. در مراحل بعدی می توان با استفاده از مکانیزم های ارائه شده در این استاندارد جهت توسعه، رشد و گسترش کسب و کار، نهایت استفاده را برد.

گام اول اجرای این پروژه ها به طور معمول، بازدید اولیه از محل سازمان و آشنایی با فرآیندهای کسب و کار و پروسه های عملیاتی و ارزیابی شرایط می باشد تا جهت تعیین حجم فعالیت های طرح ریزی سیستم مدیریت کیفیت در تناسب با شرایط واقعی سازمان، برآوردهای لازم صورت گیرد. پس از آن زمان لازم تعیین خواهد شد تا پروژه، طراحی شده و با اجرای آن سیستم مدیریت کیفیت، پیاده سازی گردد. ضمن پیاده سازی و اجرای مکانیزم های طراحی شده، کلیه پرسنل سازمان تحت آموزش های لازم قرار خواهند گرفت.

بعد از تصمیم به اخذ گواهی نامه سیستم مدیریت ، مراحل متعددی در پیاده سازی این سیستم پیش روی سازمان می باشد. در ذیل مراحل عمومی برای هدایت شما در مسیر دستیابی به صدور گواهی نامه شرح داده شده است.

  1. شناخت وضع موجود واحد بر اساس الزامات استاندارد و تعیین مغایرت ها و عدم انطباق های احتمالی
  2. ارائه گزارش ارزیابی اولیه از شرایط سیستم مدیریت در سازمان به مدیریت ارشد
  3. سازمان دهی مسئولان مرتبط با پروژه و تشکیل کمیته راهبردی و تیم اجرایی
  4. مشخص نمودن مسئولیت ها و اختیارات کارکنان دخیل در اجرا و تصدیق فعالیت ها
  5. تعریف نیازهای آموزشی و برگزاری دوره های آموزشی در محل سازمان
  6. طراحی نمودار و ساختار اجرایی سازمان
  7. تعیین نماینده مدیریت
  8. طرح ریزی سیستم مدیریت کیفیت شامل طراحی، بازنگری و اصلاح سیستم ها و مکانیزم های مورد نیاز
  9. شناسایی و تعریف فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت و طراحی شاخص های پایش فرآیندها
  10. تهیه و تدوین نظامنامه سیستم مدیریت کیفیت و خط مشی کیفیت
  11. تهیه و تدوین مستندات شامل روش های اجرایی، دستورالعمل های کاری و فرم های مورد نیاز
  12. اجرا و استقرار سیستم مدیریت
  13. ایجاد و نگهداری سوابق و مستندسازی مطابق با رویه های تدوین شده
  14. تربیت ممیزان داخلی و تهیه چک لیست های ممیزی با رویکرد فرآیندی و انجام ممیزی
  15. انتخاب مرجع صدور گواهی نامه CB
  16. پیش ممیزی توسط تیم ممیزی CB
  17. همکاری مشاور با کارشناسان کارفرما در زمینه تهیه مدارک، مستندات و سوابق مورد نیاز، پاسخگویی به ممیزان
  18. رفع مغایرت های احتمالی و تعریف و اجرای اقدامات اصلاحی
  19. ممیزی نهایی و صدور گواهی نامه

 

نیازسنجی اولیه دوره های آموزشی

  • آشنایی با مفاهیم، اصول و مبانی سیستم های مدیریت کیفیت
  • الزامات استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت ایزو ISO 9001 : 2015
  • هفت ابزار کیفی و فنون آماری
  • ممیزی سیستم مدیریت کیفیت ایزو ISO 9001 : 2015

 

مدت زمان پروژه مشاوره و زمانبندی انجام زیرپروژه ها

ردیف

مرحله

زمان اجرا – هفته

۱ ممیزی و ارزیابی اولیه
۲ برگزاری دوره های آموزشی نیازسنجی شده در محل سازمان
۳ طرح ریزی سیستم مدیریت کیفیت
۴ تدوین مستندات سیستم مدیریت کیفیت
۵ تهیه مدارک و مستندات لازم
۶ آموزش پرسنل مرتبط و محول نمودن مسئولیت ها و وظایف به آن ها  –
۷ استقرار و پیاده سازی فرآیندها و اجرای رویه های طراحی شده
۸ انجام ممیزی سیستم مدیریت کیفیت توسط ممیزان داخلی سازمان
۹ رفع مغایرت ها، اقدامات اصلاحی و برگزاری جلسه بازنگری مدیریت
۱۰ ممیزی نهایی توسط CB  –

جمع کل

زمان پیش بینی شده (با احتساب فعالیت های موازی) :

. . .  هفته

 

منابع، مراجع فنی و استانداردها (ملی و بین المللی)

  • استاندارد بین المللی سیستم مدیریت ایزو ISO 9001 : 2015
  • استاندارد بین المللی مدیریت کیفیت واژگان و اصطلاحاتISO 9000
  • استاندارد بین المللی بهبود مستمر ، موفقیت پایدار سازمان ایزو ISO 9004

 

صحه گذاری انجام خدمات و تحقق اهداف موضوع پروژه

  • موفقیت در ممیزی نهایی، صدور توصیه نامه و اخذ گواهینامه استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت ایزو ISO 9001 : 2015

 

سیستم مدیریت پروژه

کلیه برنامه ریزی ها، مدیریت فعالیت ها و کنترل پیشرفت مطابق سیستم مدیریت پروژه و با نرم افزار MicroSoft Project انجام می گردد.

 

سازمان دهی و طراحی ساختار اجراء

اعضای تیم راهبری و اجرایی پروژه

  • مشاور / تسهیل گر
  • نماینده مدیریت
  • مدیر / سرپرست / کارشناس تضمین کیفیت

 

شرح وظایف تیم

  • سیاستگذاری و هدف گذاری پروژه
  • تعیین خط مشی اجرایی و تدوین سند راهبردی پروژه
  • برنامه ریزی پروژه، زیرپروژه ها، تعیین اقدامات و وظایف و مشخص نمودن مسئولان اقدامات
  • نظارت بر حسن اجرای فعالیت های پروژه، حصول اطمینان از تحقق اهداف و دستیابی به نتایج پیش بینی شده
  • بررسی و تائید درخواست تهیه و تامین منابع و امکانات
  • انجام هماهنگی های لازم در سطوح مدیریت ارشد

 

*******

 

 

ب – شرح خدمات مشاوره پیاده سازی، استقرار و اخذ گواهینامه سیستم مدیریت آزمایشگاه ISIRI ISO IEC 17025 و اخذ تأییدیه صلاحیت از مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران

 

مراحل اجرایی

  • شناخت وضع موجود واحد بر اساس الزامات استاندارد و تعیین مغایرت ها و عدم انطباق های احتمالی و ارائه گزارش به مدیریت
  • سازمان دهی مسئولان مرتبط با پروژه و تشکیل کمیته راهبردی و تیم اجرایی
  • آموزش الزامات استاندارد سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه ISO IEC 17025 و برگزاری دوره های آموزشی
  • طراحی نمودار سازمانی و ساختار اجرایی آزمایشگاه و جایگاه آن در ساختار سازمان اصلی
  • تعیین سیستم ارتباطی مابین مدیریت کیفیت، مدیریت عملیات فنی و خدمات پشتیبانی
  • مشخص نمودن مسئولیت ها و اختیارات کارکنان دخیل در اجرا و تصدیق فعالیت ها
  • طراحی، بازنگری و اصلاح سیستم ها و مکانیزم های مورد نیاز
  • مستندسازی رویه ها، تهیه و تدوین مدارک و مستندات لازم
  • نگارش مستندات و دستورالعمل های فنی مورد نیاز تست ها و آزمون با استفاده از منابع معتبر قابل ردیابی و یا تدوین استاندارد های کارخانه ای
  • انجام دو نوبت ممیزی داخلی، تربیت ممیزان داخلی و تهیه چک لیست های ممیزی با رویکرد فرآیندی
  • همکاری مشاور با کارشناسان کارفرما در زمینه تهیه مدارک، مستندات و سوابق مورد نیاز مرکز ملی تأیید صلاحیت، پاسخگویی به ارزیابان و ممیزان حین ممیزی

 

نیازسنجی آموزشی

  • آشنایی با مفاهیم، اصول و مبانی سیستم های مدیریت کیفیت
  • الزامات استاندارد بین المللی سیستم مدیریت آزمایشگاه ISO IEC 17025
  • تضمین کیفیت نتایج (فنون آماری)
  • ممیزی سیستم مدیریت آزمایشگاه ISO IEC 17025
  • مفاهیم، اصول و مبانی کالیبراسیون
  • محاسبه عدم قطعیت در اندازه گیری

 

مدت زمان پروژه مشاوره و زمانبندی انجام زیرپروژه ها

ردیف

مرحله

زمان اجرا – هفته

۱ ارزیابی اولیه

۲ نیازسنجی و برگزاری دوره های آموزشی

۳ طراحی سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه مطابق با استاندارد

۴ تدوین مستندات سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاه

۵ نگارش و تهیه مدارک و مستندات فنی تست ها و آزمون ها

۶ پیاده سازی فرآیندها و اجرای رویه ها

۷ ممیزی داخلی

۸ رفع مغایرت ها، اقدامات اصلاحی و برگزاری جلسه بازنگری مدیریت

 ۹ ارزیابی توسط تیم ممیزی نهاد دارای صلاحیت

جمع کل

زمان پیش بینی شده (با احتساب فعالیت های موازی) :

. . . هفته

 

 

منابع، مراجع فنی و استانداردها (ملی و بین المللی)

  • استاندارد بین المللی سیستم مدیریت آزمایشگاه ISIRI ISO IEC 17025
  • استاندارد ملی واژه نامه اندازه شناسی، مفاهیم پایه و عمومی و اصطلاحات مربوط ISIRI 4723
  • استاندارد ارزیابی انطباق، واژگان و اصول عمومی ISIRI ISO IEC 17000
  • استانداردهای آماده سازی و تهیه نمونه های آزمون های مختلف
  • استاندارد بین المللی مدیریت کیفیت واژگان و اصطلاحات ISO 9000 2005

 

صحه گذاری انجام خدمات و تحقق اهداف موضوع پروژه

  • موفقیت در ممیزی نهایی و دریافت گواهینامه استاندارد بین المللی سیستم مدیریت آزمایشگاه ISO IEC 17025
  • تهیه مستندات لازم و حصول آمادگی برای اخذ تأییدیه آزمایشگاه همکار از مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران

 

 

*******

 

 

پ – شرح خدمات مشاوره طراحی، اجرا و صدور گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت IATF 16949 : 2016

استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت خودروسازی IATF 16949 : 2016 بر پایه هفت اصل بنا شده است که می تواند به وسیله مدیریت ارشد مورد استفاده واقع شود تا سازمان را به سوی عملکرد بهبود یافته هدایت کند. به عبارتی استقرار این استاندارد به معنای جهت گیری سازمان به سمت تحقق یافتن این اصول است :

  1. تمرکز بر مشتری
  2. رهبری
  3. مشارکت کارکنان
  4. رویکرد فرآیندی
  5. بهبود مستمر
  6. رویکرد واقع گرایانه به تصمیم گیری
  7. روابط با تأمین کننده براساس منافع متقابل

سیستم مدیریت کیفیت خودروسازی IATF 16949 : 2016 الزاماتی را برای سیستم مدیریت کیفیت مشخص می کند که می توان از آن برای کاربردهای داخلی سازمان، برای صدور گواهینامه، یا برای مقاصد قراردادی استفاده کرد. سیستم مدیریت کیفیت صنایع خودروسازی براساس الگوی استاندارد بین المللی IATF 16949 : 2016 با رویکرد کاهش ضایعات و دوباره کاری ها، پیشگیری از بروز خطا و اشتباه و بهبود مستمر کیفیت محصول و خدمات تعیین شده است که جهت تامین نیازها و ضرورت های مدیریتی و عملیاتی خودروسازان و تأمین کنندگان آنها تدوین گردیده است.

استاندارد IATF 16949 : 2016  از الزامات فنی تخصصی تری نسبت به  ISO 9001  سود می جوید. از جمله الزامات فنی این سیستم می توان به MSA تجزیه تحلیل سیستم های اندازه گیری، APQP طرح ریزی پیشرفته کیفیت محصول،  SPC کنترل آماری فرآیند،  FMEA تجزیه و تحلیل حالات بالقوه خرابی و آثار آن،  PPAP فرآیند تایید قطعات تولیدی،  COQ هزینه های کیفیت و . . . اشاره نمود.

در زنجیره تأمین قطعات خودرو، کلیه شرکت ها بایستی با اجرای صحیح و واقعی سیستم های مدیریت کیفیت، به اهداف اصلی آن که تولید محصول با کیفیت بالا و حداقل ضایعات و دوباره کاری است دست پیدا کنند. این امر باعث کاهش قیمت تمام شده محصول شده و در کنار رضایت و وفاداری مشتریان موجب بهبود عملکرد مالی شرکت و ایجاد حاشیه سود مناسب نیز می گردد.

در زیر مراحل عمومی برای هدایت سازمان در مسیر دستیابی به صدور گواهی نامه ایزو تی اس، شرح داده شده است.

  1. تشکیل تیم و تعریف استراتژی
  2. طرح ریزی و طراحی سیستم مدیریت کیفیت
  3. تعیین نماینده مدیریت
  4. شناسایی و تعریف فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت و طراحی شاخص های پایش فرآیندها
  5. تعریف نیازهای آموزشی و برگزاری دوره های آموزشی لازم
  6. تهیه و تدوین نظامنامه سیستم مدیریت کیفیت و خط مشی کیفیت
  7. تهیه و تدوین مستندات شامل روش های اجرایی، دستورالعمل های کاری و فرم های مورد نیاز
  8. اجرا و استقرار سیستم مدیریت
  9. ایجاد و نگهداری سوابق و مستندسازی مطابق با رویه های تدوین شده
  10. ممیزی توسط مشاور
  11. انتخاب مرجع صدور گواهی نامه CB
  12. پیش ممیزی توسط تیم ممیزی CB
  13. رفع مغایرت های احتمالی و تعریف و اجرای اقدامات اصلاحی
  14. ممیزی نهایی و صدور گواهی نامه

 

نیازسنجی آموزش

  • آشنایی با مفاهیم، اصول و مبانی سیستم های مدیریت کیفیت
  • الزامات استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت IATF 16949 : 2016
  • هفت ابزار کیفی و فنون آماری
  • تحلیل سیستم اندازه گیری MSA
  • کنترل فرآیند آماری SPC
  • فرآیند طرح ریزی پیشرفته کیفیت محصول APQP
  • تحلیل حالات و آثار شکست FMEA
  • ممیزی الزامات استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت IATF 16949 : 2016
  • سیستم مدیریت نگهداری تعمیرات PM
  • اصول و مفاهیم عمومی کالیبراسیون
  • کنترل کیفیت عمومی

 

منابع، مراجع فنی و استانداردها (ملی و بین المللی)

  • استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت خودروسازی IATF 16949 : 2016
  • استاندارد بین المللی مدیریت کیفیت واژگان و اصطلاحات ISO 9000

 

صحه گذاری انجام خدمات و تحقق اهداف موضوع پروژه

  • اخذ گواهینامه استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت خودروسازی IATF 16949 : 2016

 

 

*******

 

 

ت – شرح خدمات مشاوره پیاده سازی تکنیک SMED ، تعویض تک دقیقه ای قالب – Single Minute Exchange Of Die

اجرای هر کدام از تکنیک های بهبود، خود نقطه قوتی برای هر سازمانی محسوب می شود. هرکدام از این عوامل داخلی موجب این می شود که سازمان امکان بهره برداری از فرصت های موجود در محیط خود و بازار را پیدا کرده، همچنین اثرات نامطلوب و آسیب های ناشی از تهدیدهایی که پیرامون کسب و کار شرکت وجود دارند را به حداقل رسانده و سازمان را در برابر آنها مقاوم و توانمند سازد.

تکنیک تعویض تک دقیقه ای قالب / کاهش زمان آماده سازی / تغییر سریع خط تولید از استراتژی های موثر و تکنیک های بهبود شناخته شده در سطوح عملیاتی و فرآیندهای ساخت است که کمپانی های بزرگ و معتبر تولیدی صنعتی آن را به کار گرفته اند. این استراتژی بهبود به طور قطع، موثر و اثربخش می باشد. نحوه طرح ریزی و اجرای آن ها بسته به سازمان و مشخصات و ویژگی های آن می باشد. این تکنیک مشابه هر کدام از سیستم های بهبود به لحاظ طرح ریزی، نحوه اجرا و پیاده سازی باید مورد توجه خاص و ویژه قرار گیرد و در مرحله انتهایی پروژه از میزان اثربخشی آنها اطمینان حاصل شده و میزان تحقق اهداف بهبود، اندازه گیری و سنجیده شود.

 

مزیت ها و منافع

اجرای سیستم SMED / تعویض تک دقیقه ای قالب، فرآیندهای عملیاتی و حتی پشتیبانی سازمان را دارای مزایای قابل توجهی می کند.

  1. افزایش انعطاف پذیری در تولید محصولات متنوع
  2. کاهش هزینه های تولید به صورت کلی و کاهش بهای تمام شده ی واحد محصول
  3. بهبود کیفیت شامل کاهش ضایعات ، کاهش دوباره کاری
  4. افزایش راندمان تولید
  5. کاهش نفرساعت نیروی انسانی برای تعویض قالب و تعویض خط
  6. کاهش توقفات برنامه ریزی شده خطوط تولید
  7. امکان یافتن تولید محصولات با تیراژ پایین
  8. کاهش زمان Setup خط تولید
  9. افزایش ظرفیت تولید و بالابردن حجم تولید بدون اضافه کردن تجهیزات سخت افزاری یا نیروی انسانی
  10. کاهش پرت و دورریز مواد اولیه و قطعات نیم ساخته
  11. بهبود عوامل جزئی بهره وری تولید

 

مراحل اجرایی پروژه پیاده سازی تکنیک SMED

  • طرح ریزی پروژه و تهیه گانت چارت اجرایی آن
  • تشکیل تیم پروژه از کارشناسان و مسئولان مرتبط
  • آموزش نفرات تیم و توجیه آنها نسبت به نقش و نوع فعالیت هر یک
  • مطالعه شرایط کنونی و ثبت نحوه فعالیت های تعویض خط تولید به شیوه های مختلف
  • ترسیم دیاگرام ها و نمودارهای انجام مراحل فعالیت های تغییر
  • دسته بندی وظایف و فعالیت ها به دو نوع درونی و بیرونی
  • طراحی راهکارهای ممکن جهت بهبود زمان تغییر و آماده سازی
  • ارزیابی سیستم های طراحی شده
  • اجرا و پیاده سازی تکنیک ها
  • مطالعه و تعیین میزان بهبود در شاخص ها
  • مدون نمودن سیستم ها و رویه های طرح ریزی شده
  • حصول اطمینان از تداوم اجرای فعالیت ها و وظایف مطابق سیستم بهبود یافته

 

نیازسنجی آموزشی

  • آشنایی با مفاهیم، اصول و مبانی تکنیک SMED ، تعویض تک دقیقه ای قالب و کاهش زمان آماده سازی
  • هفت ابزار کیفی
  • مدیریت دیداری
  • اصول کار تیمی
  • نظام آراستگی محیط کار ۵S
  • روش های سیستماتیک حل مسئله

 

صحه گذاری انجام خدمات و تحقق اهداف موضوع پروژه

  • کاهش زمان کل تعویض قالب و تغییر خط تولید
  • بهبود شاخص اثربخشی کلی تجهیزات OEE