بازنگري مديريت، تنها یک جلسه طولانی نیست
بدون انجام پیمایش و یا اجرای یک پژوهش علمی می توانم بگویم یکی از دلایلی که سیستمهای مدیریت استاندارد در شرکت ها و سازمانهای کشورمان ایران و حتی در دیگر کشورهای دنیا به اهداف اصلی خود نمیرسند عدم انجام صحیح، کامل و موثر بازنگری سیستم مدیریت سازمان میباشد.
اهداف اصلی سیستمهای مدیریت کیفیت (البته به جز صدور گواهینامه!) شامل رضایتمندی مشتریان، تحقق متوازن خواستهها و نیازمندیهای ذینفعان سازمان، بهبود کیفیت خدمات، تولید محصولات باکیفیت و مرغوب، کاهش هزینهها و . . . میباشد و اگر سازمانی پس از اجراء و پیادهسازی سیستم مدیریت کیفیت به این اهداف دست پیدا نکرد پس قطع به یقین یک جای کار سیستم مدیریت شرکت میلنگد و یکی از لنگشهایش ممکن است عدم اجرای مناسب پروسه بازنگری مدیریت باشد.
ما همیشه و دستکم بیشتر اوقات، می گوییم “جلسه بازنگری مدیریت” و نمیشنویم که کسی بگوید “بازنگری مدیریت” اما واقعا استانداردهای مختلف سیستمهای مدیریت که بازنگری را الزام کردهاند، گفتهاند که سازمانها بایستی جلسه، برگزار کنند؟ آیا !
متن همه این استانداردها را چک کنید یا میتوانید به من اعتماد کنید، چون من همه اینها را بررسی میکنم.
ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ – ISO 9001:2015
ایزو ۱۴۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ – ISO 14001:2015
ایزو ۴۵۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۸ – ISO 45001:2018
سیستم مدیریت کیفیت صنعت خودرو IATF 16949:2016
سیستم مدیریت کیفیت نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی ISO TS 29001
سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ISO 27001:2017
سیستم مدیریت انرژی ISO 50001:2018
و . . .
ملاحظه کردید؟ (برای آنها که خودشان رفتند و مطالعه کردند، نه برای شما عزیزی که به من اعتماد کردید) هیچ یک از این استانداردها الزامی با عنوان جلسه بازنگری مدیریت ندارند. به هر حال این الزام از ابتدا که سیستمهای مدیریت کیفیت، آموزش داده شدهاند و برای اجرای آنها مشاوره گرفتهایم، به همین صورت برگزاری یک جلسه، مطرح شدهاند که البته به خودی خود ایراد و اشکالی به آن وارد نیست.
مشکل از آن جا شروع می شود که ما تصور میکنیم بازنگری سیستم، صرفا برگزاری یک جلسهای است که اکثر مدیران و مسئولان شرکت به اکراه در آن فقط حضور مییابند و شرکت هم نمیکنند، صرفا یک جلسه طولانی و خستهکننده است که برگزار میشود تا یک بند استاندارد را رعایت کرده باشیم و در ممیزی از آن عدم انطباق نگیریم و گواهینامه را بگیریم (قافیه رو!). تا این جای کار هم هنوز مشکل اصلی و واقعی بروز و ظهور نیافته است. همین ترتیبات برگزاری جلسه بازنگری، برنامه ریزی و آماده سازی برای آن، تشکیل جلسه، انجام مباحث، تعیین خروجیهای الزامی و اجرای اقدامات و مصوبات را هم به صورت صحیح، کامل و موثر انجام نمیدهیم. معضل اولیه و اصلی، همین است.
به همین خاطر و برای این که از این تصور نادرست در بیاییم مجبور شدم که به تصور “فقط جلسه بودن بازنگری مدیریت” حساس شوم و از آن ایراد بگیرم.
*******
انجام بازنگری یکی از قسمتهای اصلی ساختار و بنای سیستمهای مدیریتی استاندارد است و بدون اجرای کارآمد آن سیستمهای مدیریت، بدون بار و بی ثمر خواهند شد. بازنگری از مهمترین مسئولیتهای مدیر ارشد سازمان در انجام تعهدات خود ذیل الزامات بند رهبری در متن سیستمهای مدیریت کیفیت میباشد.
انجام بازنگری در خصوص سیستم مدیریت بدون شک یک فرآیند است. ما فرآیندها را به ورودی، پردازش و خروجی میشناسیم همانطور که استاندارد ایزو ISO 9001:2015 در بند ۹-۳- بازنگری مدیریت، آورده است که شامل اینها می شود :
۹-۳-۱- کلیات،
۹-۳-۲- ورودیهای بازنگریمدیریت و
۹-۳-۳- خروجی های بازنگریمدیریت
بایستی باری دیگر متن استاندارد سیستمهای مدیریت کیفیت “بند ۹-۳- بازنگریمدیریت” را با دقت، تمرکز و با نگاه فرآیندی بخوانیم و ببینیم چه چیز، منظور نظر مولفان متن استاندارد بوده و آن را دریابیم.
***
در مطلبی دیگر و به شرط توفیق، در مورد نحوه انجام کارآمد و اثربخش فرآیند بازنگری سیستم های مدیریت کیفیت، مسائل و نکاتی را قلمی خواهم کرد.
ثبت دیدگاه
مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟به ما بپیوندید !