پیشنهاد نمودار مناسب برای نمایش و ارائه اطلاعات و تحلیل داده های فروش چند محصول
تحلیل داده ها و اطلاعات عملکرد فروش
تصور کنید به عنوان مدیر یا کارشناس بازرگانی یک شرکت تولیدکننده محصولات لبنی می خواهید فروش محصولات مختلف شرکت طی یک بازه چندساله را بر اساس مقدار ریالی فروش در هر سال، برای مدیریت ارشد شرکت پرزنت کنید. قطعا تصمیم هم گرفتهاید که یک گزارش مدیریتی خوب ارائه نمایید.
ممکن است اولین نمودار انتخابی شما برای نشان دادن مقادیر فروش محصولات در هر سال نمودار میلهای چندگانه باشد.
نمونه نمودار میلهای فروش محصولات مختلف شرکت بر حسب صد میلیون تومان در هر سال برای یک بازه هفتساله میتواند بهصورت زیر باشد.
خب این یک انتخاب کلاسیک است و به لحاظ اصول انتخاب نمودارها، مورد تأیید میباشد. اما هنگامی که از نگاه ساده اولیه به آن عبور میکنید و میخواهید به تحلیل بصری مقادیر برسید یا در ذهن خود، روند کاهشی یا افزایشی فروش هر محصول (و حتی یک محصول) را شکل دهید، میبینید که کار قدری سخت میشود و بهراحتی نمیتوان روند فروش هر یک از محصولات را تشخیص داد.
راهحل اولیه این است که روی محور افقی، هر دسته از میلهها را به یک محصول اختصاص دهید و مقادیر سالهای مختلف یک محصول را کنار هم قرار دهید. این انتخاب خوبی است.
یعنی برای بررسی روند تغییر فروش هر محصول منفرد، انتخاب خوبی است. در این حالت اگر بخواهید روند میزان فروش ریالی محصولات مختلف را با هم مقایسه کنید باز هم قدری تلاش و تقلای ذهن را بالا میبرد.
پیشنهاد آخر، استفاده از نمودار خطی است. نمودار ساده خطی برای این کاربرد، مناسب است و حتی تصور میکنم بدون اینکه شرح و تفسیر ویژگیهای آن را بنویسم، میتوانید خصوصیات مطلوب آن را خود شما نیز برشمارید و توضیح دهید.
نمونه نمودار فروش محصولات شرکت بر حسب سال در یک بازه چندساله برای مساله بالا را در اینجا میبینید.
برای آشنایی نسبی با انواع نمودارها میتوانید مطلب اصول و قوانین نموداری کردن اطلاعات و داده ها را مطالعه کنید.
ثبت دیدگاه
مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟به ما بپیوندید !