کارگاه طراحی شاخصهای کلیدی عملکرد kpi ها در سازمان آب و برق خوزستان
کارگاه طراحی شاخصهای کلیدی عملکرد – kpi ها – در سازمان آب و برق خوزستان ، یک پروژه آموزشی خوب بود در وقت و فصلی مناسب در شهر اهواز، بهتر از این نمی شد.
***
استان خوزستان، بسیار خاص و دوست داشتنی است. خوزستان از جمله بزرگ ترین استان های کشور محسوب می شود. استان خوزستان ذخایر بزرگی از نفت و گاز کشور را دارد. قابل توجه است که حدود یک سوم از آبهای سطحی کشور را خوزستان به خود اختصاص داده است. به احتمال بسیار زیاد می دانید که ۵ رودخانه بزرگ و پرآب ایران یعنی رودهای کارون، دز، کرخه، جراحی و هندیجان در استان خوزستان جاری میباشند.
برخی از ویژگی ها و خصوصیاتی که باعث شده اند استان خوزستان حتی در سطح جهانی، ممتاز و کم نظیر باشد شامل موارد زیر می شود.
- شرایط اقلیمی
- امکان فعالیتهای کشاورزی در طول سال
- راه داشتن به دریای آزاد
- دسترسی سریع به بازارهای مصرف داخلی
- دسترسی آسان به بازارهای مصرف خارجی
- برخورداری از کلیه امکانات ارتباطی هوایی، دریایی، ریلی و زمینی
- و . . .
در استان خوزستان نزدیک به ۳/۳ میلیون هکتار از اراضی مستعد کشاورزی وجود دارد. در حال حاضر بیش از یک میلیون هکتار از اراضی مستعد کشاورزی مورد بهرهبرداری قرارگرفته است. این استان سهم بسیار زیادی در تولید انرژی برق آبی کشور بر عهده دارد.
به طور قطع می توان گفت که وجود پتانسیلهای فراوان آب، خاک و انرژی در خوزستان، بسترهای خدادادی و اولیه برای پیشرفت و آبادانی این استان می باشد.
سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی آبهای سطحی و زیر زمینی عهدهدار انجام مطالعات در برنامهریزی منابع آبی، احداث سدهای (مخزنی، انحرافی، تنظیمی)، شبکههای آبیاری و زهکشی، نیروگاههای برق آبی، توسعه منابع آب و خاک و بهرهبرداری و حفاظت از این منابع میباشد.
****
ماه گذشته یعنی مهر ماه سال جاری بود که واحد آموزش مجتمع آب و برق خوزستان – از مجموعه های ذیل وزارت نیرو – با من تماس گرفتند و درخواست برگزاری یک دوره آموزشی را مطرح کردند. درخواست شامل برگزاری یک دوره آموزشی شاخصهای کلیدی عملکرد KPI می شد. واحد درخواست کننده اصلی در سازمان آب و برق خوزستان، معاونت برنامه ریزی و دفتر طرح و برنامه بود. مسئولی که برای نخستین بار تماس گرفته بود، درخواست می کردند که این دوره مهم بوده و بایستی در سطح بالایی به لحاظ کیفیت آموزش، تعریف، برنامه ریزی و اجرا شود. بر روی این نکته هم تأکید می کردند که می خواهند دوره به صورت کارگاه و ورکشاپ workshop و با طرح مثال و تمرین های متعددی برگزار شود.
سرفصل ها و عنوان های مطالب دوره تحت عنوان کارگاه طراحی شاخص های کلیدی عملکرد را با توجه به نیازها و اهداف آموزشی مطرح شده توسط سازمان تعریف کردم. بخش های مبانی، مفاهیم و مدل ها را در حد کفایت و جهت ایجاد یک زبان و بستر مشترک جهت انتقال مطلب در نظر گرفتم. عمده مطالب و زمان دوره و کارگاه آموزشی شاخص های کلیدی عملکرد یه طرح مثال های گوناگون و انجام تمرین های متعدد طراحی و تعریف شاخص های کلیدی عملکرد اختصاص داده شد.
سرفصل های مطالب دوره و کارگاه آموزش شاخص های کلیدی عملکرد شامل موارد زیر می شد.
-
کارکردها و مزیت های به کارگیری KPIها
-
واژگان، مفاهیم و مبانی شاخص های کلیدی عملکرد
-
آشنایی با انواع شاخص ها اعم از شاخصهای اثربخشی، شاخصهای کارایی، شاخص های پیش نگر و شاخص های گذشته نگر، شاخص های نتیجه، شاخص های عملکرد، شاخص های کلیدی نتیجه و شاخص های کلیدی عملکرد، شاخص های کمی، شاخص های کیفی، شاخص های کلیدی ریسک و . . .
-
مدل، چارچوب و روش طراحی و تعریف شاخص های کلیدی عملکرد
-
طراحی و تعریف KPIهای سازمان
-
اجرا کردن سیستم طراحی شده شاخص های کلیدی عملکرد سازمان
-
ملاحظات به کارگیری KPIها
-
عوامل موفقیت در طراحی شاخصهای کلیدی عملکرد
-
مسایل، مشکلات و اشتباه های رایج در طراحی و انتخاب شاخصهای کلیدی عملکرد
پس از طراحی دوره و انجام هماهنگی ها و توافق های لازم، کارگاه طراحی kpi ها مطابق برنامه ریزی انجام شده، برگزار گردید.
حدود ۲۵ نفر در کارگاه حاضر بودند. تقریبا همگی تجربه و سابقه کار بر روی شاخص ها، اطلاعات و داده ها را داشتند. آشنایی و دانش آنها از به کارگیری شاخص های عملکردی، به طرز جالبی سطح دوره را بالا برد. چالش هایی که پیش آمدند، بحث هایی که صورت گرفت و نتیجه تمرین ها و کارهای کلاسی واقعا جالب توجه بودند.
از همان جلسه اول که ضرورت ها، کارکردها و مزیت های به کارگیری سیستمی از شاخص های کلیدی عملکرد را ارائه کردم، پرسش ها، تمرین ها و کارهای کلاسی هم مطابق آن چه طراحی شده بود را اجرا کردیم.
تمرین اول و در واقع پرسش اول با هدف جلب توجه و ایجاد تمرکز افراد بر روی فرآیندی که در آن مشغول به فعالیت بودند، طراحی شده بود. از آنها خواستم که خروجی های فرآیند خود و همچنین نتایج و پیامدهای انجام فعالیت های اصلی فرآیند را بنویسند. هدف اولیه این بود که بین خروجی های فرآیند و نتیجه و ارزشی که از فرآیند حاصل می شود، تمایز قائل شوند و تفاوت های آنها را متوجه شوند. فهم و درک همین مطلب نسبتا ساده که برای برخی تازگی هم داشت باعث شد که به کلاس، موضوع و مطالب آن، توجه و تمایل بیشتری پیدا کنند.
پرسش و تمرین بعدی تفکیک قایل شدن بین جنبه های کارایی و اثربخشی فرآیند، خروجی ها و نتایج آن بود. به همین سبک و شیوه در جلسه های بعدی و تمرین هایی دیگر که به فعالیت هایی شامل طراحی شاخص های کلیدی عملکرد، استانداردسازی kpiها و همچنین تحلیل نتایج، مقادیر و روند شاخص ها و اقدامات اصلاحی و . . . اختصاص یافت و دوره و کارگاه را تا انتها ادامه دادیم.
شاید اندکی مبالغه و تعارف در این جمله ام باشد اما تصور می کنم به اندازه دانشجویانم در این کلاس، خودم هم نکته ها و مطالب تازه و جدیدی یاد گرفتم. در برخی موارد تصور، درک و نگاهم به بعضی از آیتم ها و عناصر شاخص های کلیدی عملکرد، تغییر یافت و تکامل پیدا کرد.
در کل، حضور در اهواز و برگزاری دوره و کارگاه آموزشی طراحی شاخصهای کلیدی عملکرد، آن هم در آب و هوای خوب این روزها بسیار خوش گذشت. از سازمان آب و برق خوزستان که این فرصت و تجربه را فراهم کرد، سپاسگزارم. خصوصا که فال به تماشا پیوست و با لطف یکی از همکاران، سفر کاری من به بازدید از کارون باشکوه و ساحل زیبای آن منتهی گردید.
ثبت دیدگاه
مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟به ما بپیوندید !