هجده اقدام عملی مدیریت منابع انسانی برای کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری شرکت

17+

وظیفه اصلی مدیریت منابع انسانی رسیدگی به امور مربوط به کارکنان است. مسئولان و متخصصان اداری و امور پرسنلی وقت و نیروی زیادی صرف آن می کنند اما پرداختن به این امور، تنها وظیفه واحد اداری و منابع انسانی سازمان ها نیست.

رویکرد، تصمیم ها و نوع عملکرد مسئولان امور پرسنلی به طور مستقیم در اثربخشی فعالیت های تجاری شرکت ها و سودآوری کسب و کار سازمان، بسیار تأثیرگذار است. هدف اصلی مدیریت منابع انسانی در هر سازمانی کمک به عملکرد بهتر کارکنان شامل مدیران، سرپرستان، کارمندان و کارگران برای دستیابی به اهداف سازمانی است. تسهیل فعالیت های برنامه ریزی شده برای افزایش تولید و ارتقاء سطح بهره وری عامل نیروی انسانی، موثرترین کمکی است که می توان به سازمان نمود.

بهره وری کل را استفاده موثر از کلیه منابع و امکانات شامل منابع انسانی، سخت افزار و منابع مالی تعریف می کنیم. اگر چه مدیریت منابع انسانی نمی تواند دخالتی مستقیم در چگونگی استفاده از سایر منابع در سازمان داشته باشد ولی با توجه به حضور و دخالت عامل انسانی در تمامی فعالیت ها، مدیریت منابع انسانی می تواند با طراحی برنامه ها و اجرای سیستم هایی برای به کارگیری شایسته نیروهای انسانی سازمان، نقش مهمی در بهبود عامل جزئی بهره وری نیروی انسانی ایفاء کند، همین تک عامل بر روی ارتقاء بهره وری سایر عوامل جزئی و نهایتا اثربخشی و کارایی کلیه فرآیندها یا همان بهره وری کل، تأثیری مثبت و قوی می گذارد.

در اینجا مواردی از فعالیت های عملی و اقدام های کاربردی که مدیریت امور پرسنلی و منابع انسانی می تواند به سازمان کمک کند ارائه می گردد. برآیند و نتیجه انجام این اقدام ها، کاهش هزینه ها و بهبود کارایی بوده که مسلما به سودآوری بیشتر کسب و کار شرکت منتهی می گردد.

hrm cost reducing

  1. کاهش و حذف اضافه کاری های غیر ضروری
  2. افزایش راندمان کار در ساعات عادی با برنامه ریزی و نظارت دقیق مسئولان مافوق (متاسفانه نرخ رشد بهره وری نیروی کار در ایران طی ۳۵ سال گذشته منفی می باشد، یعنی به طور میانگین کارکنان ایرانی سی و پنج سال پیش، بهره ور تر از کارمندان و کارگران فعلی بودند)
  3. اتخاذ تدابیری برای کاهش غیبت ها، تأخیرها و مرخصی های به ظاهر موجه و کنترل آن ها
  4. تجزیه و تحلیل و طراحی صحیح مشاغل، شغل ها را توسعه داده و همچنین مشاغل را غنی نمایید
  5. انجام کلیه کارهای لازم برای جلوگیری از اتلاف وقت کارکنان حتی اگر چند دقیقه باشد
  6. جلوگیری (دقیقا : پیشگیری) از ترک سازمان توسط نیروهای کارآمد و لایق
  7. برقراری روابط انسانی و اجتماعی سالم بین کارکنان با یکدیگر و با مدیریت ارشد سازمان
  8. متصل کردن سطح عملکرد گروهی و نه فردی با رابطه ای شفاف به پاداش و مزایای مالی
  9. به کارگیری آیتم های تشویقی خلاقانه غیرمالی
  10. فراهم کردن محیط مناسبی که باعث خوشنودی و رضایت کارکنان شود
  11. طراحی یک سیستم بهداشت و ایمنی موثر و نظارت دقیق بر آن برای جلوگیری از بروز حوادث و متحمل شدن هزینه هایی مانند پرداخت خسارت، دارو و درمان، بیمه های بیکاری یا از کارافتادگی و ضررهای ناشی از توقف کار و اتلاف وقت
  12. پرهیز از هر گونه تبعیض، بی عدالتی و دوچشمی نگاه کردن به کارکنان در تشویق، ارزیابی و تنبیه
  13. آموزش مهارت های لازم به منظور تربیت کارکنانی توانمند با حداکثر بازدهی
  14. توجه دقیق در حد وسواس برای یافتن و استخدام شایسته ترین فرد ممکن برای هر شغلی و در هر سطحی
  15. طراحی سیستمی برای پرداخت حقوق و مزایا که بتواند در جذب و نگهداری نیروهای کارا با سایر سازمان ها رقابت نماید
  16. تدوین آیین نامه انضباطی منطقی و عادلانه و اعمال ضوابط و مقرارت آن برای همه پرسنل
  17. تشویق متصدیان مشاغل به گونه ای که زمینه مساعدی برای ابراز ایده ها و اظهار نظر درباره مسائلی چون بهبود و کاهش هزینه ها فراهم آید
  18. برقراری برنامه های آموزشی و تربیتی مهارت های مدیریت منابع انسانی، رهبری، سرپرستی و هوش هیجانی برای همه مدیران و سرپرستان شرکت

 

منبع: مدیریت منابع انسانی دکتر اسفندیار سعادت

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.