استاندارد سیستم مدیریت کیفیت صنعت هوایی، سازمان های فضایی و صنایع دفاعی BS EN 9100

11+

استاندارد سیستم مدیریت صنعت هوایی BS EN 9100

به منظور حصول اطمینان از رضایت مشتری، سازمان های هوایی، فضایی و دفاعی می بایست محصولاتی ایمن و قابل اطمینان تولید كرده و به صورت مداوم بهبود بخشند تا الزامات مشتری، مراجع قانونی و مقررات دولتی كاربردی را برآورده ساخته یا از آن فراتر روند.

جهانی سازی صنایع و تنوع حاصل از الزامات و انتظارات منطقه ای و ملی دستیابی به این هدف را مشكل تر ساخته است. سازمان ها درگیر خرید محصولاتی از تامین كنندگان سراسر دنیا در كلیه سطوح زنجیره تامین می باشند. تامین كنندگان نیز درگیر تحویل محصولاتی به مشتریان متعددی هستند كه دارای الزامات و انتظارات كیفی مختلفی می باشند.

این صنایع نسبت به تشكیل انجمن بین المللی كیفیت هوافضا شامل نمایندگان شركت هایی از آمریكا، آسیا، اقیانوسیه و اروپا اقدام نمودند تا با انجام ابداعات و نوآوری ها، كیفیت را به میزان قابل ملاحظه ای بهبود بخشیده و باعث كاهش هزینه ها در كل جریان ارزش شوند.

این استاندارد توسط IAQG (گروه بین المللی کیفیت صنایع هوایی، سازمان های فضایی و صنایع دفاعی، موسسه غیرانتفاعی مستقر در بلژیک – بروکسل) تهیه شده است. این مدرك الزامات سیستم مدیریت كیفیت را تا حد امكان استاندارد نموده و می تواند در تمامی سطوح زنجیره تامین از سوی سازمان های سراسر دنیا مورد استفاده قرار گیرد.

به كارگیری آن می بایست به طور گسترده منجر به بهبود كیفیت، زمانبندی و هزینه اجرا از طریق كاهش یا حذف الزامات منحصر به فرد سازمان و اعمال روش های مطلوب گردد. اگرچه این استاندارد برای صنایع هوایی، فضایی و دفاعی تدوین شده است، همچنین می تواند در دیگر بخش های صنعتی، كه نیازمند یك سیستم مدیریت كیفیت، همراه با الزامات اضافی نسبت به سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ – ISO 9001 است مورد استفاده قرار گیرد.

 

فهرست مندرجات استاندارد
۱-۰ كلیات
۲-۰ رویكرد فرآیندی
۱ هدف و دامنه كاربرد

۱-۱ كلیات

۲-۱ كاربرد

۲ مراجع الزامی
۳ اصطلاحات و تعاریف
۱-۳ ریسك
۲-۳ الزامات خاص
۳-۳ موارد بحرانی
۴-۳ خصوصیات كلیدی
۴ سیستم مدیریت كیفیت
۱-۴ الزامات عمومی
۲-۴ الزامات مربوط به مستندات

۱-۲-۴ كلیات

۲-۲-۴ نظامنامه كیفیت

۳-۲-۴ كنترل مستندات

۴-۲-۴ كنترل سوابق

۵ مسئولیت مدیریت
۱-۵ تعهد مدیریت
۲-۵ مشتری محوری
۳-۵ خط مشی كیفیت
۴-۵ طرح ریزی

۱-۴-۵ اهداف كیفیت

۲-۴-۵ طرح ریزی سیستم مدیریت كیفیت

۵-۵ مسئولیت ، اختیار و ارتباطات

۱-۵-۵ مسئولیت و اختیار

۲-۵-۵ نماینده مدیریت

۳-۵-۵ ارتباطات داخلی

۶-۵ بازنگری مدیریت

۱-۶-۵ كلیات

۲-۶-۵ دروندادهای بازنگری

۳-۶-۵ بروندادهای بازنگری

۶ مدیریت منابع
۱-۶ فراهم كردن منابع
۲-۶ منابع انسانی

۱-۲-۶ كلیات

۲-۲-۶ شایستگی ، آموزش و آگاهی

۳-۶ زیرساخت
۴-۶ محیط كار
۷ پدیدآوری محصول
۱-۷ طرح ریزی پدیدآوری محصول

۱-۱-۷ مدیریت پروژه

۲-۱-۷ مدیریت ریسك

۳-۱-۷ مدیریت پیكره بندی

۴-۱-۷ كنترل نقل و انتقال كار

۲-۷ فرآیندهای مرتبط با مشتری

۱-۲-۷ تعیین الزامات و یا خواسته های مربوط به محصول

۲-۲-۷ بازنگری الزامات و یا خواسته های مربوط به محصول

۳-۲-۷ ارتباط با مشتری

۳-۷ طراحی و تكوین

۱-۳-۷ طرح ریزی طراحی و تكوین

۲-۳-۷ دروندادهای طراحی و تكوین

۳-۳-۷ بروندادهای طراحی و تكوین

۴-۳-۷ بازنگری طراحی و تكوین

۵-۳-۷ تصدیق طراحی و تكوین

۶-۳-۷ صحه گذاری طراحی و تكوین

۱-۶-۳-۷ آزمون تصدیق و صحه گذاری طراحی و تكوین

۲-۶-۳-۷ مستند سازی تصدیق و صحه گذاری طراحی و تكوین

۷-۳-۷ كنترل تغییرات طراحی و تكوین

۴-۷ خرید

۱-۴-۷ فرآیند خرید

۲-۴-۷ اطلاعات خرید

۳-۴-۷ تصدیق محصول خریداری شده

۵-۷ تولید و ارائه خدمات

۱-۵-۷ كنترل تولید و ارائه خدمات

۱-۱-۵-۷ تصدیق فرآیند تولید

۲-۱-۵-۷ كنترل تغییرات فرآیند تولید

۳-۱-۵-۷ كنترل تجهیزات تولید ، ابزارآلات و برنامه های نرم افزاری

۴-۱-۵- پشتیبانی پس از تحویل

۲-۵-۷ صحه گذاری فرآیندهای تولید و ارائه خدمات

۳-۵-۷ شناسایی و قابلیت ردیابی

۴-۵-۷ دارائی مشتری

۵-۵-۷ محافظت از محصول

۶-۷ كنترل تجهیزات پایش و اندازه گیری
۸ اندازه گیری، تحلیل و بهبود
۱-۸ كلیات
۲-۸ پایش و اندازه گیری
۱-۲-۸ رضایت مشتری
۲-۲-۸ ممیزی داخلی
۳-۲-۸ پایش و اندازه گیری فرآیندها
۴-۲-۸ پایش و اندازه گیری محصول
۳-۸ كنترل محصول نامنطبق
۴-۸ تحلیل داده ها
۵-۸ بهبود
۱-۵-۸ بهبود مداوم
۲-۵-۸ اقدام اصلاحی
۳-۵-۸ اقدام پیشگیرانه

 

 

۲-۱ كاربرد

این استاندارد جهت استفاده سازمان هایی كه در خصوص طراحی، توسعه و یا تولید محصولات هوایی، فضایی و دفاعی و همچنین سازمان های خدمات پس از تحویل، از جمله تعمیر و نگهداری، قطعات یدكی یا مواد مربوط به آن محصولات، فعالیت می كنند، كاربرد دارد.

سازمان هایی كه فعالیت اصلی آنها نگهداری، تعمیر و تعمیرات اساسی محصولات هوایی تجاری و نظامی است و همچنین سازندگان اصلی تجهیزاتی كه عملیات نگهداری، تعمیر و تعمیرات اساسی را به طور مستقل انجام می دهند یا اینكه اساساً با عملیات ساخت و تولید مغایرت دارند بایستی از استاندارد AS 9110 ، تهیه شده از سوی IAQG استفاده نمایند.

سازمان هایی كه قطعات، مواد و مجموعه هایی را فراهم نموده و این اقلام را مجددا به مشتریانی در صنایع هوائی، فضایی و دفاعی می فروشند، شامل سازمان هایی كه محصولاتی را تهیه كرده و آنها را به اجزاء كوچك تر برای فروش مجدد تبدیل می كنند، بایستی از استاندارد AS 9120 ، تهیه شده از سوی IAQG استفاده نمایند.

 

دانلود متن کامل استاندارد سیستم مدیریت کیفیت صنایع هوایی، سازمان های فضایی و صنایع دفاعی BS EN 9100- استاندارد ملی ایران INSO 7770
BS EN 9100 :2009 : Quality Management Systems – Requirements for Aviation, Space and Defense Organizations

ویرایش : تجدید نظر اول آبان ۱۳۹۲

REV : 2013

فرمت : pdf

حجم : ۳۵۶KB

سازمان منتشر کننده : سازمان ملی استاندارد ایران

دانلود : BS EN 9100 2009 – ISIRI INSO 7770

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.