کارگاه آموزش حل مسئله
دوره آموزش حل مسئله : ارتقاء مهارت حل مسئله و یادگیری روش های حل مسئله
دانلود : فایل شناسنامه دوره آموزش حل مسئله
مدت دوره و کارگاه آموزشی حل مساله : ۱۴ ساعت در ۲ روز
مدت دوره و کارگاه آموزشی حل مساله : ۷ ساعت در ۱ روز با درخواست سازمان متقاضی، برنامه ریزی و برگزاری کارگاه با طرحها و زمانبندیهای دیگر نیز امکانپذیر میباشد. |
تاریخ برگزاری کلاس آموزش حل مسئله : با هماهنگی سازمان درخواست کننده
نحوه برگزاری :
|
هدف از آموزش حل مسئله
این نکته دیگر پوشیده نیست و بسیاری میتوانند بگویندکه بسیاری از مشکلات عملکردی، نارضایتی مشتریان داخلی و ارباب رجوع، دوبارهکاریها، مسائل حوزه منابع انسانی، عدم تحقق اهداف و نتایج از پیش تعیین شده و دیگر مواردی که مطابق انتظارها نیستند در بیشتر سازمان ها، دوباره و دوباره بروز کرده و ظهور می یابند. غلبه بر این چالش ها از طریق فرآیند و تکنیک های حل مسئله از فرآیندهای مهم سازمان است که سعی می کند به صورتی سیستماتیک مسائل و مشکلات شناسایی شده در فرآیندهای عملیاتی، مدیریتی و پشتیبانی را تحلیل کرده و با تعیین علل ریشهای، مسائل را یک بار و ترجیحا برای همیشه، حل و برطرف نماید یا دست کم احتمال وقوع مجدد آنها را بسیار کاهش دهد. دوره و کارگاه آموزشی حل مسئله و در همین چارچوب، دوره آموزشی خلاقیت و حل مسئله، با این هدف طراحی گردیده تا مکانیزم حل مسئله و تعیین و انجام اقدامات لازم را به صورت اصولی و صحیح ارائه نماید و دانش مورد نیاز همچون اصول و تکنیکهای حل خلاق مسئله، تفکر واگرا، تفکر همگرا و تفکر جانبی با رویکرد کشف و حل چالشها را در اختیار فراگیران قرار دهد. |
سرفصل های آموزش حل مسئله و محتوای دوره· ارائه مفاهیم و اصطلاحات مسئله، مشکل، حل مسئله، تفکر خلاق، فرآیند اقدام، ارزیابی اثربخشی · بررسی دسته بندی و شناسایی انواع مسایل و ویژگی های خاص هر نوع برگزاری ۹ کارگاه تخصصی ذیل کارگاه آموزشی حل مسئلهکارگاه شناسایی مسئله ها و دسته بندی آنها · بررسی تفاوت مشکل و سوال با مسئله · نحوه تبدیل مشکل به مسئله کارگاه تبدیل مشکل به مسئله · تشریح روشهای Proactive مانند برنامه ریزی مبتنی بر سناریو برای کشف مساله ها · آشنایی با تعریف مسئله اصلی و تفاوت آن با مسئله ظاهری (ادراک شده اولیه) · انتخاب روش حل مسئله متناسب با نوع و ویژگی های مشکلات و مسایل · روش ها و رویکردهای تعریف و بیان مسئله شامل روش تعریف مسئله دانکر Duncker Diagram · ارائه مکانیزم پیشگیرانه و تکنیک های ارزیابی ریسک و کاربرد آنها در تشخیص و شناسایی مسئله ها · بررسی تفاوت محدودیتها و چالشهای سیستماتیک (ذاتی) و غیرسیستماتیک (عامدانه) · به کارگیری تفکر انتقادی (استدلال انتقادی ساختاریافته) در تعریف مسئله اصلی · آشنایی با روش نوشتن مسئله – بازنویسی مسئله در تعریف و بیان مسئله کارگاه آموزشی تعریف صحیح و بیان مسئله اصلی · تشریح استانداردهای بین المللی موجود مربوط به حل مسئله و اقدام پیشگیرانه · طرح ریزی فرآیند حل مسئله و اقدام اصلاحی و ارائه مراحل و توالی آنها · نحوه شناسایی مسایل، چالشها و فرصتها – ورودیهای فرآیند حل مسئله · انواع علت های بروز مشکل و عدم انطباق و نحوه شناسایی و تعیین آنها · مروری بر بهترین روشها و تکنیکهای شناسایی علتهای ریشهای مسئله شامل ۵why، استخوان ماهی، نمودار و جدول why-why و تحلیل درخت خطا کارگاه تحلیل علت های وقوع مسئله با روش پنج چرا · آشنایی با استاندارد بین المللی تحلیل علل ریشهای RCA – استاندارد BS EN 62740 · رویکرد تفکر جانبی و تفکر خلاق و کاربرد آن در حل مسئله · مروری بر انواع روشهای سیستماتیک حل مسئله · توضیح مفهوم و متد تفکر واگرا و تفکر همگرا · تشریح تکنیک های رایج و کارآمد حل مسئله روش دلفی کارگاه اجرای تکنیک دلفی · تشریح تکنیک بارش افکار کارگاه بارش افکار – ذهن انگیزی (طوفان فکری) · توضیح روش شش کلاه تفکر کارگاه شش کلاه تفکر · آشنایی با عوامل تقویت کننده یا بازدارنده خلاقیت و نوآوری در سازمان (در سطح فردی و سازمانی) · سیستم پیگیری اجرای فعالیت های حل مسئله، سنجش اثربخشی حل مسئله و شاخص اندازه گیری آن · روش های بهبود اثربخشی اقدامات غلبه بر چالش ها و حل مسایل · عوامل تأثیرگذار فردی، گروهی و سازمانی بر روند کشف و حل مسئله ها · آسیب شناسی و بررسی مشکلات رایج سازمانهای ایرانی در حوزه حل مسئله و غلبه بر چالش ها · مروری بر تکنیک های نوین خلاقیت و حل مسئله · تشریح مدل های مختلف تصمیم گیری · آشنایی با روش های تصمیم گیری یک یا چند معیاره کارگاه اجرای تکنیک های تصمیم گیری · آشنایی با خطاهای شناختی در تفکر و تصمیم گیری کارگاه تشخیص خطاهای شناختی و راه های غلبه بر آنها – انجام یک بازی مدیریتی با سناریوی تنظیم شده (دوره حضوری) – نمایش فیلم – پاسخ به پرسشها – آزمون کتبی (در صورت درخواست سازمان) |
تعیین سطح یادگیری و ارزیابی اثربخشی آموزشی دوره آموزشی حل مساله
– هماهنگی و برنامه ریزی انجام یک آزمون کتبی و سنجش سطح یادگیری فراگیران در درک مفاهیم حل مسئله – اجرای پروسه سنجش اثربخشی دوره آموزشی مطابق مدل چهارسطحی کرک پاتریک شامل فعالیت های زیر: سطح ۱ : واکنش داشتن واکنش مثبت نسبت به دوره برگزار شده شامل فضای آموزش، مدرس، جزوه و محتوای دوره سطح ۲ : یادگیری کسب نمره بالاتر از متوسط در آزمون کتبی (برای این افراد گواهینامه حضور و گذراندن دوره صادر می شود) سطح ۳ : رفتار · مشاهده تغییر در رفتارهای فراگیران در محیط کار، · ارزیابی مافوق مستقیم و گزارش مشاهده محسوس تغییر در نگرش و رویکرد کاری فرد · تحول در انجام فعالیت ها، کارها و وظایف شغلی مطابق آموزه های دریافت شده · استفاده از ادبیات و به کارگیری اصطلاحات و واژگان به کار رفته در دوره آموزشی سطح ۴ : نتیجه مقایسه شاخص های عملکردی قابل اندازه گیری در مقاطع پیش و پس از برگزاری دوره |
منابع و امکانات آموزش حضوری حل مسئله
– محیط فیزیکی مناسب تشکیل کلاس (در تناسب با تعداد نفرات)، دارای امکانات گردش هوا، – تجهیزات آموزشی : ویدئوپروژکتور، وایت بورد، سیستم صوتی (در صورت نیاز)، رایانه، بستر آموزش الکترونیکی، دوربین تصویربرداری – محتوای آموزشی : فایل ارائه کلاسی (جزوه آموزشی) – سایر : تنظیم مناسبات و رعایت پروتوکلهای بهداشتی در نظر گرفته شود. همچنین کلیه فراگیران، قلم برای نوشتن و کاغذ یا دفترچه برای یادداشت به همراه داشته باشند. |
منابع و مراجع
۱) Ian Robertson (یان رابرتسون) کتاب Problem Solving Skills ۲) استراتژی هایی برای حل خلاق مسئله اسکات فوگلر و استیو لبلانک ۳) آموزش حل مسئله و خلاقیت – کورس دانشگاه میشیگان ۴) Department of Chemical Engineering, University of Michigan, Ann Arbor ۵) دستنامه خلاقیت و نوآوری (سازمانی) مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری ۱۳۹۵ ۶) وب سایت محل توسعه مهارت ها ۷) حل خلاقانه مسایل – کورس دانشگاه صنعتی شریف (استاد دکتر جمالی) ۸) دستنامه خلاقیت و نوآوری فردی مرکز آموزش و پژوهشهای توسعه و آیندهنگری استان اصفهان ۱۳۹۶ ۹) گروه تفکر و پژوهش، درس روانشناسی، متوسطه آموزش و پرورش ۱۰) ادوارد دوبونو Edward de Bono |
متدهای آموزش حل مسئله و آموزش روش های حل مسئله
– سخنرانی، ارائه مفاهیم و مبانی، تشریح مدل ها – تکرار، جمع بندی، بازآموزی و پرسش های متعدد از فراگیران و جلب مشارکت آنها – ارائه مثال، موردکاوی – به کارگیری استدلال قیاسی و استدلال استقرایی در تشریح مدل ها و الگوها – کارگاه آموزشی، ارائه تمرین و انجام آن در کلاس، بررسی نتایج و دادن بازخورد و اصلاح کارهای انجام شده برای ارتقاء مهارت های حل مسئله – هماهنگی و توجیه تعدادی از افراد حاضر در دوره برای اجرای سناریوهای از پیش طراحی شده |
مواد و محتواهای آموزش حل مسئله :
· فایل ارائه کلاسی حاوی ۱۶۲ اسلاید آموزش روش های حل مسئله که شامل مدل ها و همچنین اسلایدهای حاوی متن برای مطالعه پس از کلاس جهت خودآموزی فراگیران می باشد. · فیلم · معرفی وب سایت های معتبر ارائه فهرست و عنوان کتاب های مناسب در این حوزه |
قیمت دوره آموزش حل مسئله : با توافق کارفرما – با توجه به مدت زمان دوره |
توضیحات :
o سرفصل های ارائه شده برای آموزش حل مسئله و روش های حل خلاق مسئله مطابق با نظر و بازخورد سازمان کارفرما قابل اصلاح و بازنگری می باشد. o در روش برگزاری دوره حل مسئله به شیوه حضوری، در صورت رعایت پروتوکلهای بهداشتی و فاصله اجتماعی، محدودیتی در تعداد نفرات وجود ندارد. |
دیدگاه های اخیر