برگزاری دوره خلاقیت و حل مسئله برای مدیران شرکت توزیع برق مشهد
اوایل آذرماه سال جاری بود که واحد آموزش شرکت توزیع برق مشهد جهت آموزش حل خلاق مسئله و برگزاری دوره خلاقیت و حل مسئله برای مدیران شرکت توزیع برق مشهد تماس گرفتند. هماهنگی های لازم در خصوص نحوه برگزاری و زمان بندی جلسه صورت پذیرفت. بنا را بر این نهاده که دوره به صورت مجازی (وبینار خلاقیت و حل مسئله) تشکیل شود. سرفصل ها و طرح درس دوره خلاقیت و حل مسئله توسط واحد آموزش شرکت، تهیه و تدوین شده بود و برای من ارسال گردید که تأیید شد و مقرر گردید که مطابق همان، ارائه خدمات آموزشی و انجام فعالیت های بهروزآوری و بازنگری محتوای آموزشی، طرح پرسش های آزمون کتبی، ارائه مثال ها و نهایتا طراحی کارگاه های آموزشی و اجرای تمرین ها در تناسب با فرآیندها، مأموریت و سیستم مدیریت شرکت توزیع برق مشهد صورت پذیرد.
سرفصل های تعریف شده برای آموزش خلاقیت و حل مسئله و برگزاری دوره خلاقیت و حل مسئله به این شرح، بود.
۱- مبانی و مفاهیم اولیه
- ضرورت و اهمیت تفکر خلاق
- تعاریف، مفاهیم و مبانی حل مسئله و تصمیم گیری
- مهارت حل مسئله
- روش های مختلف حل مسئله
- فرآیند منطقی حل مسئله
۲- شناسایی و تعریف مسئله
- انواع مسئله
- اولویت بندی مسایل
- تعریف دامنه و محدوده مسایل
- تحلیل ریشه ای وقایع
- بیان مسئله
۳- جمع آوری اطلاعات
- شناسایی سوالات کلیدی
- انواع اطلاعات
- معیارهای انتخاب اطلاعات
۴- خلق راهکارها
- تفکر همگرا و تفکر واگرا
- خلاقیت در ایجاد راهکارها
- روش ها و تکنیک های خلق بدیل از قبیل بارش افکار، شش کلاه فکری و . . .
۵- ارزیابی و انتخاب راهکار
- تعریف معیارهای ارزیابی
- خطاهای شناختی در تصمیم گیری
- تحلیل نیازها و خواسته ها
- تحلیل هزینه منفعت، تحلیل امکانسنجی
- ایجاد ماتریس تصمیم گیری
- انتخاب راهکار
- ارزیابی ریسک های احتمالی
- تصمیم گیری گروهی
۶- ایجاد برنامه
- تدوین برنامه های اقدام
- برنامه ریزی مبتنی بر سناریو
برنامه ریزی آموزشی به این صورت انجام شد که در کل سه جلسه آموزشی برگزار گردد و در هر یک از جلسه ها این مباحث ارائه شوند.
جلسه اول :
۱- مبانی و مفاهیم اولیه
۲- شناسایی و تعریف مسئله
جلسه دوم :
۳- جمع آوری اطلاعات
۴- خلق راهکارها
و جلسه سوم :
۵- ارزیابی و انتخاب راهکار
۶- ایجاد برنامه
پیش از شروع جلسه اول، پرسش هایی که برای پیشآزمون، طراحی شده بودند از طریق سامانه در اختیار فراگیران قرار گرفت و آن ها به سوال های آزمون پاسخ دادند. در جلسه اول، یک کارگاه آموزشی با موضوع خلاقیت برگزار گردید و دو تمرین که آنها هم با موضوع خلاقیت بودند به عزیزان فراگیر حاضر در کلاس داده شد تا آنها را انجام داده و از طریق پیام رسان، تصویرهای تمرین را برایم ارسال نمایند. میزان مشارکت در انجام تمرین ها مناسب و مطلوب بود.
در جلسه دوم آموزش حل خلاق مسئله نیز تمرین هایی با موضوع حل مسئله ارائه گردید تا مشابه جلسه اول، تمرین ها را دوستان انجام داده و نتیجه عملی فعالیت های تعریف و ببان مسئله، شناسایی علت های ریشه ای مسئله و همچنین حل مسئله را ارسال نمایند.
در جلسه سوم و پایانی هم فراگیران به پرسش های پس آزمون پاسخ دادند. نتایج ارزیابی و نکته های حاصل از بررسی تمرین های انجام شده توسط حاضران در کلاس ها را در جلسه دوم و جلسه سوم ارائه کردم و توضیحات لازم را دادم.
شایسته گفتن است که تلاش های هماهنگی و برنامه ریزی و اجرای دوره توسط موسسه آموزشی اندیشه پژوهان ادیب انجام گردید به صورتی که برای برگزاری دوره آموزشی به محل دانشکده شهید منتظری و دفتر موسسه آموزشی می رفتم تا این وبینار آموزشی برگزار شود.
ثبت دیدگاه
مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟به ما بپیوندید !