آموزش مجازی دوره تکنیکهای حل مسئله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

آموزش مجازی دوره تکنیکهای حل مسئله برای هلدینگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

هفته آخر اردیبهشت ماه سال جاری تماس و دعوت داشتم تا جهت آموزش مجازی دوره تکنیکهای حل مسئله برای مدیران و کارشناسان کشتیرانی جمهوری ایران، محتوا و سرفصل های دوره و همینطور شرایط برگزاری شامل مدت و زمان جلسه های آموزشی را اعلام کنم.

 

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نزدیک به ۶۰ سال پیش (۱۳۴۶) تأسیس شده است. این شرکت فعالیت تجاری و خدماتی خود در حوزه حمل و نقل دریایی را با در اختیار گرفتن چهار فروند کشتی اقیانوس پیما و همچنین دو فروند کشتی کوچک جهت ارائه سرویس در حوزه خلیج فارس آغاز کرده است.

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون تجربه بیشتر از نیم قرن فعالیت در صنعت جهانی حمل و نقل دریایی را دارا می باشد. این شرکت با در اختیار داشتن شبکه بین المللی مطمئن، توانایی ارائه خدمات متنوع حمل و نقل، سریع و فراتر از انتظارات مشتریان را داشته و هم اکنون به عنوان یک شریک جهانی شایسته برای صاحبان کسب و کارها و مشتریان خود شناخته می شود.

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ايران سازمان دهی و طراحی ساختار شرکت را بر مبنای مفهوم هلدينگ قرار داده است و می توان گفت که هم اکنون اين گروه به عنوان بزرگ ترين هلدينگ حمل و نقل کشور محسوب می شود.

هلدینگ کشتیرانی جمهوری اسلام ایران با بهره مندی از شبکه گسترده دفاتر نمایندگی در سراسر جهان، توانایی ارائه تمامی خدمات حمل و نقل دریایی به طيف وسیعی از مشتريان را دارد. ضمن آن که گروه، تمامی عمليات تخصصی از مديريت فنی شناورها گرفته تا عمليات بازرگانی را به بازوهای تخصصی خود واگذار نموده است.

 

تدریس دوره آموزش مجازی تکنیکهای حل مسئله برای هلدینگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

تدریس دوره آموزش مجازی تکنیکهای حل مسئله برای مدیران و کارشناسان هلدینگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

 

برای ارائه پاسخ به مدیریت آموزش هلدینگ و در خصوصی تعیین سرفصل های دوره تکنیکهای حل مسئله ، در تناسب با مأموریت سازمان و همچنین شناختی که از ساختار و واحدهای زیرمجموعه هلدینگ شامل مأموریت ها، استراتژی ها و شرایط خاص گروه مانند پراکندگی جغرافیایی و دامنه کاری داخلی و بین المللی آنها به دست آوردم، مطالب و قسمت های اصلی آن را تدوین و ارائه کردم.

متناسب با حجم مطالب و سرفصل های طراحی شده مدت زمان مناسب برای تشکیل جلسه ها، پیشنهاد ۱۶ ساعت طی چهار جلسه چهارساعته به آموزش شرکت داده شد که مورد موافقت قرار گرفت. هر چند که نهایتا بنا به درخواست شرکت، کل دوره در سه روز برگزار گردید.

 

سرفصل های اصلی در دوره آموزش مجازی تکنیکهای حل مسئله به شرح زیر تعیین و تأیید گردیدند.

اصطلاحات، تعاریف و مبانی حل مسئله

  • ضرورت و اهمیت حل مسئله و کاربرد تکنیکهای حل مسئله
  • تعاریف، مفاهیم و مبانی حل مسئله، تفکر خلاق و تصمیم گیری
  • مهارت در اجرای روش های مختلف حل مسئله

شناسایی و تعریف مسئله

  • انواع مسایل و اولویت بندی آنها
  • تعریف دامنه و محدوده مسئله
  • تحلیل ریشه ای وقایع
  • تعریف و تعیین بیان مسئله با تفکر انتقادی، دیاگرام دانکر، نوشتن و بازنویسی مسئله و روش تحلیل مسئله k-t

گردآوری اطلاعات

  • انواع اطلاعات و معیارهای انتخاب اطلاعات

خلق راهکارها

  • تفکر همگرا – تفکر واگرا – تفکر جانبی
  • خلاقیت در ایجاد راهکارها و روش ها و تکنیک های حل مسئله شامل شش کلاه فکری، تکنیک حل مسئله OODA ، بارش افکار / طوفان فکری، A3 و . . .

 

برگزاری دوره آموزش تکنیکهای حل مسئله برای مدیران و کارشناسان کشتیرانی جمهوری ایران

برگزاری دوره آموزش تکنیکهای حل مسئله برای مدیران و کارشناسان کشتیرانی جمهوری ایران

 

ارزیابی و انتخاب راهکار با تکنیکهای تصمیم گیری

  • تعریف معیارهای ارزیابی و تحلیل نیازها و خواسته ها
  • تصمیم گیری و انتخاب راهکار بهینه حل مسئله
  • خطاهای شناختی در تصمیم گیری

ایجاد برنامه

  • تدوین برنامه اجرای راهکار با نگارش طرح اقدام

 

زمان‌بندی برگزاری جلسه ها و تقسیم بندی مطالب در برنامه زمانی نیز به صورت زیر هماهنگ و اجرایی شد.

روز اول  – هشتم خرداد

  • مبانی و مفاهیم
  • شناسایی و تعریف مسئله

روز دوم  – دهم خرداد

  • جمع آوری اطلاعات
  • خلق راهکارها

روز سوم  – دوازدهم خرداد

  • ارزیابی و انتخاب راهکار
  • ایجاد برنامه

 

در تدریس مجازی دوره تکنیک های حل مسئله بنا به اهمیت درک صحیح مفاهیم و یادگیری مدل ها از طریق مشارکت و تعامل فراگیران، از همان جلسه اول، تمرین های متعددی را برای دوستان گرامی که در دوره شرکت کرده بودند، ارائه کردم. با طرح مثال و تشریح موضوع و همچنین دادن توضیحات کافی، عزیران ملزم شده اند که به جز انجام تمرین، از آن عکس گرفته و از طریق پیام رسان ها ارسال نمایند تا هم اطمینان حاصل کنم که تمرین های حل مسئله را انجام داده و هم با دیدن و ارزیابی نحوه انجام تمرین توسط حاضران در کلاس، نکته ها و مسایل لازم و ضروری را به آنها بازگو کرده و بازخورد بدهم.

در این دوره با توجه به امکانات سامانه آموزشی، امکان برگزاری آزمون آنلاین از محتوای کلاس وجود نداشت اما در جلسه آخر، تعداد مناسبی تمرین فراگیران محول گردید تا با انجام آنها برای عمق دادن به درک مفاهیم و یادگیری تکنیک ها گام های بیشتری بردارند.

 

برگزاری دوره آموزش تکنیکهای حل مسئله برای مدیران و کارشناسان کشتیرانی جمهوری ایران

برگزاری دوره آموزش تکنیکهای حل مسئله برای مدیران و کارشناسان کشتیرانی جمهوری ایران

 

در انتها هم به نقل از وبسایت گروه، تعدادی از موفقیت ها و دست‌آوردهای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را جهت آگاهی درج می کنم.

  • کسب رتبه اول در خاورمیانه
  • راهبری و ریاست اتحادیه خطوط کشتیرانی بین‌المللی IRA در بین ۱۸ خط فعال در منطقه آسیا
  • پیوستن به لیست سفید IMO
  • موفقیت در اجرای سامانه مدیریت و کیفیت در سطح جهانی
  • خط دوم دفاعی کشور در هشت سال دفاع مقدس
  • دریافت جایزه Diamond Eye از سوی انجمن مشاوره مدیریت Other Ways در پاریس
  • دریافت جایزه بین‌المللی کیفیت و گواهینامه کنوانسیون ۲۰۰۷ نیویورک – ۱۳۸۶
  • دریافت جایزه بین‌المللی دبی در بخش‌های مدیریت و مالکیت – ۱۳۸۴
  • دریافت تندیس بلورین برترین جشنواره ملی اقتصاد سبز – ۱۳۸۴

 

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.