آموزش حضوری اصول سرپرستی در شرکت آریاترانسفو – سمنان، شهمیرزاد
به احتمال زیاد دوره آموزش اصول سرپرستی در شرکت آریاترانسفو، طولانی ترین دوره تدریس مدیریت و آموزش اصول سرپرستی بوده که این چند ساله برگزار کرده ام. کل دوره آموزش سرپرستی بالغ بر ۶۴ ساعت (در ۸ روز و هر روز ۸ ساعت آموزش) شده است. طی این دوره های مدیریتی و سرپرستی که در چهار نوبت حضور صورت گرفت، اصول سرپرستی و مبانی مدیریت را برای مدیران و سرپرستان شرکت های زیرمجموعه آریا ترانسفو تدریس کردم.
آموزش حضوری اصول سرپرستی در شرکت آریاترانسفو، یک مقدار طول کشید، دلیل ساده آن شاید، بزرگ بودن این مجموعه می باشد. شرکت آریا ترانسفو یا بهتر بگویم گروه صنعتی آریا ترانسفو متشکل از چندین شرکت زیرمجموعه شامل آریا ترانسفو قدرت، آریا ترانسفو شرق، بازرگانی آریا ترانسفو، خدمات پس از فروش آریا ترانسفو، ترانسفورماتور کوره آریا و فنآوری اطلاعات آریا ترانسفو می باشد.
مجموعه آریا ترانسفو تقاضای بازارهای داخلی را پوشش می دهد و هم به علت راندمان بالا و کیفیت و مرغوبیت محصولات خود در بازارهای بین المللی نیز حضور دارد.
آریا ترانسفو به جهت این که هدفگذاری استراتژیک خود را بر مبنای تولید طیفی وسیع از محصولاتی همچون ترانسفورماتورهای قدرت شبکه، ترانسفورماتورهای نیروگاهی و دیگر صنایع و راکتورهای موازی و همچنین ترانسفورماتورهای توزیع و پستهای پیشساخته قرار داده بود، ضرورت دید که سراغ تکنولوژی پیشرفته و دانش فنی سطح بالای شرکتهای بزرگ و معتبر اروپای غربی رفته و دستگاه ها و ماشینآلات تولید و تجهیزات آزمایشگاهی مدرن و ابزارهای اندازه گیری و کنترل کیفی بهروز را به خدمت بگیرد.
شرکت آریا ترانسفو، حاصل سرمایهگذاری بخش خصوصی است. این مجموعه در شهر خوش آب و هوا و زیبای شهمیرزاد و در نزدیکی سمنان واقع می باشد.
دانش فنی و تکنولوژی صنعت برق و مشخصا ساخت ترانسفورماتور، به طور مستمر، به روز شده و پیشرفت می کند. به همین خاطر گروه آریاترانسفو تامین ماشینآلات پیشرفته و جدید (سخت افزار) را از سازندگان معتبر و صاحب نام اروپایی انجام داده است. در کنار آن با بهکارگیری بهترین متخصصان داخلی و خارجی، اقدام به انتقال تکنولوژی و دانش فنی روز از شرکتهای صاحب نام این صنعت هم نموده است. این رویکرد به دلیل آن است که فرآیندها و مراحل طراحی، آموزش، نظارت بر تولید، تست و نیز تامین نرمافزارهای تخصصی مورد نیاز و کلیه پشتیبانیهای فنی لازم توسط شرکت های معتبر و پیشرو صورت پذیرد.
در کنار تمرکز استراتژیک بر تکنولوژی، آریاترانسفو با شرکت هلندی SMIT که متعلق به هلدینگی با سابقه یک صدساله می باشد، قرارداد بلندمدت امضاء نموده است. این قرارداد شامل اعطای لیسانس، انتقال تکنولوژی، انتقال دانش فنی طراحی و ساخت محصول، تامین نرمافزارهای تخصصی، آموزش تخصصی کارکنان، نظارت بر تولید و انجام آزمایشهای کیفی و تحقیق و توسعه میباشد. همچنین آریا ترانسفو با دوراندیشی نسبت به مدیریت ریسک در زنجیره تأمین خود هم اقدام هایی اتخاذ نموده است. به این صورت که اگر مسئله و اختلالی در زنجیره تأمین مواد اولیه پیش آید، تامین مواد اولیه و ساخت مشترک سفارشها در دستور کار با شرکت هلندی قرار گیرد. این بند از جمله تعهدات شرکت SMIT است و در قرارداد گنجانده شده است.
***
در این چهار نوبت برگزاری کلاس ها، سه نوبت نیز آزمون کتبی از مدیران و سرپرستان حاضر در دوره ها گرفته شد. به این صورت که از نوبت دوم برگزاری دوره آموزش، نفرات حاضر در دوره نوبت اول در یک آزمون کتبی یک ساعته حضور یافتند.
هنگام برگزاری هر نوبت جلسه های آموزشی به مدیران و سرپرستان حاضر در کلاس خاطر نشان کردم که نحوه ارزیابی از آنها به چه صورت خواهد بود. امتیاز ارزیابی کل تنها شامل نمره آزمون کتبی نمی شد.
ارزیابی نفرات حاضر در دوره های اصول سرپرستی شامل سه بخش به شرح زیر طرح ریزی گردید و مطابق همان هم اقدام شد.
- مشارکت و حضور فعال در بحث های کلاس
- ایفای نقش در بازی ها و سناریوهای طراحی شده دوره ها
- کیفیت انجام تمرین ها و کارگاه های آموزشی حین کلاس
در هر ساعت آموزش تمرین ها و کارگاه های متعددی برگزار شد. این تمرین ها به صورت کتبی انجام شدند و برگه های افراد در هر ساعت کلاس از آنها دریافت گردید. هنگام ارزیابی نهایی، دقت و درستی پاسخها و تمرینها را بررسی کردم. نتیجه این بررسی ها نیز در قالب یک امتیاز، تعیین و ثبت گردید.
- نمره آزمون کتبی هر آزمون
سوال های آزمون کتبی دوره اصول سرپرستی شامل ۹ سوال بود. تعدادی از پرسش ها شامل تعریف و توضیح از محتوای ارائه شده در قالب فایل آموزش و مطالب گفته شده حین کلاس بود. دو مورد از سوال های آزمون شامل مسئله بیان یک موقعیت خاص در سازمان بود که مدیران و سرپرستان باید آن را تحلیل می کردند. پاسخ مسئله، راهکار پیشنهادی آنها بود که بایستی با استفاده از مدل ها و تکنیک های مدیریتی که در دوره ارائه شده بود راهکار خود را توضیح می دادند.
مجموع امتیازهای بخش های مختلف، نمره نهایی ارزیابی دوره را برای هر یک از افراد مشخص کرد. نمره ارزیابی حضور در دوره اصول سرپرستی از طرف دپارتمان آموزش مجموعه به عنوان ملاک سطح دوم ارزیابی اثربخشی دوره آموزشی در نظر گرفته شد.
شاید لازم باشد یادآوری کنم که آزمون کتبی، معیار مناسبی برای ارزیابی اثربخشی آموزش مدیریت و اصول سرپرستی در سطح دوم یعنی یادگیری می باشد. ارزیابی اثربخشی آموزش با مدل چهار سطحی کرک پاتریک شامل واکنش، یادگیری، رفتار و نتیجه می باشد. سطح واکنش شامل ارزیابی افراد از شرایط برگزاری دوره و همچنین نحوه ارائه توسط مدرس و کیفیت مواد آموزشی دوره های مدیریتی و سرپرستی است. سطح دوم، یادگیری نیز شامل درک و به خاطر سپردن مطالب و محتوای دوره میباشد.
نحوه برگزاری دوره، مکانیزم ارزیابی و همچنین واکنش نسبت به نتیجه ارزیابی و دیگر موارد مربوط به این دوره ها همگی پیش از دوره اول مشخص شده بودند. در برنامه ریزی هایی که با مدیریت واحد آموزش و دپارتمان منابع انسانی صورت گرفت، در مورد مسایل مختلف گفتگو شد و نهایتا نحوه برگزاری دوره به این صورت تعریف و اجرا شد.
با توجه به طرح ریزی پیش هنگام آموزشی، امکانپذیر شد که هنگام برگزاری جلسه های آموزشی، نحوه ارزیابی، برگزاری آزمون و همچنین طرح تشویقی به حاضران در کلاس اعلام شود. به نفرات کلاس ها منتقل گردید که آیتم انگیزشی برای کارکنانی که در مجموع چهار بخش ارزیابی و آزمون، امتیازهای بهتری بگیرند اعمال خواهد شد. با توجه به بازخوردهای حین کلاس و نتایج آزمون به نظرم تأثیری سازنده و مثبت داشت.
ثبت دیدگاه
مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟به ما بپیوندید !