نمونه شناسنامه شاخص کلیدی عملکرد برای مستندسازی و استاندارد کردن شاخصها
اگر می خواهید برای طراحی و تعریف شاخصهای کلیدی عملکرد فرآیندهای کسب و کار شرکت اقدام نمایید یا اگر پیش از این فرآیندهای کسب و کار خود را شناسایی و تدوین کرده و برای هر فرآیند، شاخصهایی را طراحی و تعریف نمودهاید، نیاز به قالب و فرمتی مانند شناسنامه شاخص کلیدی عملکرد فرآیندهای کسب و کار دارید که شاخصها، اجزاء و ویژگیهای آنها را در آن مدرک درج و مدون نمایید. شاخصها از هر نوعی که باشند اعم از شاخصهای نتیجه، شاخصهای عملکرد، شاخصهای کلیدی نتیجه و شاخصهای کلیدی عملکرد، مستندسازی شاخصها به جز منافع حاصل از استانداردسازی و استاندارد کردن شاخص ها به تصمیمسازان و تصمیمگیرندگان سازمان کمک میکند که از شاخصها برای تکمیل چرخه بهبود، سیکل دمینگ یا همان چرخه PDCA استفاده نمایند. اجرای کامل سیکل دمینگ و چرخه PDCA امکان تغییر در راستای بهبود را برای کسب و کار شرکت فراهم میآورد.
در این یادداشت، نمونه یک شناسنامه شاخصهای فرآیندهای کسب و کار ارائه می شود که سعی شده اجزاء و ابعاد مختلف یک شاخص به صورت مفصل و با جزییات مختلف در آن گنجانده شود. شما می توانید با توجه به شرایط سازمان، تجربه مدیران و کارشناسان و همچنین با در نظر گرفتن سطح بلوغ سازمان در اجرای سیستم مدیریت فرآیندها و بهکارگیری رویکرد فرآیندی از بخشهایی از این سند که مناسب میدانید استفاده نموده و بهره ببرید.
هر یک از بخشهای شناسنامه شاخصهای فرآیندهای کسب و کار، مفهوم و گویا میباشد و به نظرم نیازی احساس نشد که جزء به جزء این سند توضیح داده شود یا یک نمونه تکمیل شده از آن ارائه شود.
در ادامه فرمت سند را مشاهده میفرمایید.
شناسنامه شاخص کلیدی عملکرد فرآیندهای کسب و کار |
||||||||
| نام فرآیند : | نوع فرآیند : | مالک فرآیند : | ||||||
| عنوان شاخص : | کد یا شناسه شاخص : | |||||||
| توصیف و شرح شاخص :
|
||||||||
| نوع شاخص و ویژگیهای آن : □ شاخص نتیجه □ شاخص عملکرد □ شاخص کلیدی عملکرد □ شاخص کارایی □ شاخص اثربخشی | ||||||||
| دامنه و محدوده شاخص :
|
||||||||
| چرا این شاخص اهمیت دارد؟
|
||||||||
| فرمول محاسبه مقدار شاخص :
|
||||||||
| بعد یا مقیاس شاخص : | بازه مقداری شاخص : | |||||||
| روش نمایش و ارائه مقادیر شاخص (نمودار مناسب) : | مخاطب شاخص : | |||||||
| هدف استراتژیک مرتبط :
|
||||||||
| این شاخص به چه پرسشی پاسخ میدهد؟
|
||||||||
| مسئول جمع آوری و ثبت دادهها : | دادههای منبع : | |||||||
| آیتمهای محاسبه شاخص و منبع دقیق هر یک از دادهها : | آیتمهای محاسبه شاخص | منبع دادههای آیتمهای محاسبه شاخص | ||||||
| اقدامهای واکنشی و توصیهها در حالتهای مختلف : | انطباق مقدار شاخص با معیار پذیرش | انحراف از معیار پذیرش در جهت مثبت | انحراف از معیار پذیرش در جهت منفی | |||||
| ۱٫
۲٫ ۳٫ |
۱٫
۲٫ ۳٫ |
۱٫
۲٫ ۳٫ |
||||||
| دوره اندازهگیری و گزارش شاخص : o هفتگی o دوهفتگی o ماهانه o سهماهانه o ششماهه o سالانه | ||||||||
| معنای شاخص و نتیجه تحلیلی که به ما میدهد؟
|
||||||||
| معیار پذیرش : | مسئول محاسبه : | |||||||
| هدف شاخص : | مسئول یا تیم تحلیل و اقدام واکنشی : | |||||||
| عوامل فرآیندی موثر بر مقدار یا روند شاخص :
|
||||||||
| ریسکهای عدم تحقق معیار پذیرش :
|
||||||||
| اقدامات واکنشی هنگام انحراف از معیار پذیرش :
|
||||||||
| درسآموخته حاصل از شناسایی، ارزیابی، تحلیل و اقدام بر روی شاخص :
|
||||||||
| ملاحظات محاسبه صحیح و دقیق مقدار شاخص :
|
||||||||
| خطاهای احتمالی و رایج در اندازهگیری شاخص یا در درک و تحلیل مقدار محاسبه شده :
|
||||||||
و در نهایت این نکته نیاز هست بیان شود که در تعریف و مستندسازی شاخصهای فرآیندها، اجزاء یا خصوصیت های دیگری را هم میتوان در نظر گرفت و به این شناسنامه و الگو اضافه نمود.





ثبت دیدگاه
مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟به ما بپیوندید !