تدریس دوره مدیریت دانش برای سازمان توسعه تجارت ایران به صورت مجازی (وبینار)
آموزش مدیریت دانش و برگزاری دوره مدیریت دانش برای کارکنان سازمان توسعه تجارت ایران به صورت مجازی (وبینار) به دعوت جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی
چند هفته (اوایل مرداد ماه) پیش از جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی تماس و درخواستی مبنی بر تدریس دوره مدیریت دانش برای سازمان توسعه تجارت دریافت کردم. پس از تهیه طرح درس و سرفصل های دوره مدیریت دانش به صورت اختصاصی و متناسب برای سازمان توسعه تجارت و ارسال آن، طی گفتگو و انجام هماهنگی های لازم مقرر گردید تا در هفته آخر مرداد ماه جاری دوره آموزشی برگزار شود.
با توجه به برخی ملاحظات، مقرر گردید که کلاس به صورت مجازی (وبینار مدیریت دانش) و از طریق سامانه آموزش مجازی جهاد دانشگاهی شهید بهشتی به نام امجد برگزار شود.
در نهایت طی دو روز، در روزهای ۲۸ و ۲۹ ام مرداد، دوره آموزشی مدیریت دانش را برای کارکنان سازمان توسعه تجارت (کلیه سطوح حوزه ریاست کل از سطح کارشناسی به بالا)، از طریق سامانه امجد و به صورت مجازی تدریس کردم. با توجه به تعداد نفرات برخط (آنلاین) در سامانه نزدیک به سی نفر در کلاس مجازی حضور یافتند.
سرفصل های اصلی آموزش مدیریت دانش و برگزاری دوره مجازی مدیریت دانش به شرح زیر ارائه گردید :
- مبانی، مفاهیم و اصطلاحات اساسی دانش و مدیریت دانش
- بررسی نقش و جایگاه دانش در اقتصاد امروز دنیا و ایران
- روش ارزیابی وضعیت کنونی مدیریت دانش سازمان با انجام خودارزیابی به وسیله پرسشنامه ارزیابی وضعیت مدیریت دانش با مدل سازمان بهره وری آسیایی
- روش ها و مدل های گردآوری داده ها و ترسیم نقشه دانش سازمان
- بررسی هماهنگی و همراستایی برنامه های مدیریت دانش با استراتژی ها و اهداف کلان کسب و کار شرکت
- اتخاذ رویکرد فرآیندی به مدیریت دانش
- آشنایی با استاندارد بین المللی سیستم مدیریت دانش، ISO 30401:2018
- آشنایی با روش های شناسایی منابع دانشی سازمان
- تعیین اهداف و نیازسنجی دانشی سازمان
- مولفه های فرهنگی مرتبط با اجرای پروژه سیستم مدیریت دانش در سازمان
- متدهای مناسب برای کسب و اخذ دانش
- رویه های به اشتراک گذاری و تسهیم دانش سازمانی
- نکته های مهم در استخراج دانش فنی کارکنان
شایسته گفتن است که سازمان توسعه تجارت ایران، سازمانی است فعال، مشارکت جو و مبتنی بر دانش که در راستای برنامه های کلان کشور، به دنبال توسعه و تقویت تجارت خارجی و دستیابی به سهم بیشتر بازار هدف به نحوی یکپارچه و اثر بخش می باشد.
این سازمان، توسعه تجارت را با عنایت به برقراری تعاملات سازنده با طرفین تجاری و ذینفعان خود، منابع انسانی کارآمد و بکارگیری دانش و فناوری جدید دنبال کرده و همواره سعی دارد با برنامه ریزی سیاستگذاری، حمایت و نظارت عالیه، بستر مناسبی جهت مدیریت کلان صادرات و تقویت زیربناها و ظرفیت های لازم برای تسهیل و توسعه تجارت خارجی کشور فراهم نماید.
ثبت دیدگاه
مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟به ما بپیوندید !