دوره آموزش طراحی شاخص های کلیدی عملکرد

مدت دوره :   ۲ روز –  ۱۴ ساعت ساعت برگزاری :   ۸ تا ۱۵
تاریخ برگزاری :  با هماهنگی سازمان نحوه برگزاری کلاس :  حضوری – در محل سازمان
اهداف دانشی و اهداف مهارتی برگزاری دوره شاخص های کلیدی عملکرد

·         ایجاد درک نظری از شاخص های کلیدی عملکرد نزد مدیران و کارکنان سازمان

·         ارتقاء مهارت های طراحی شاخص های کلیدی عملکرد

مخاطبان دوره طراحی kpi :

هیئت مدیره þ   مدیران ارشد þ   مدیران میانی þ  سرپرستان و کارشناسان ارشد þ    کارشناسان □  کارکنان □

شایستگی‌های پایه (پیش نیازها) :  دوره مقدماتی تحلیل داده ها و دوره مقدماتی مدیریت عملکرد توصیه می شود اما الزامی نیست.
سرفصل ها، محتوا و مطالب دوره آموزش شاخص های کلیدی عملکرد
  1. بحث در خصوص اهمیت و چرایی مدیریت عملکرد در سازمان (اندازه گیری و بهبود عملکرد)
  2. ارائه تعاريف، مفاهيم و اصطلاحات شاخص های کلیدی عملکرد شامل شاخص، مدیریت عملکرد، شاخص نتیجه، شاخص عملکرد، کلیدی بودن شاخص و . . .
  3. مرور انواع شاخص های عملکرد و بررسی ویژگی های هر نوع
  4. آشنایی با مفاهیم آماری دارای کاربرد در مدیریت
  5. نحوه طراحی و مستندسازی رویه پایش فرآیندهای کسب و کار سازمان
  6. طرح ریزی رویه و فرآیند مدیریت عملکرد در سازمان
  7. تأکید بر به کارگیری شاخص های عملکردی در ایجاد مبنا برای تصمیم گیری های مدیران بر اساس واقعیت ها
  8. مروری بر مدل کارت امتیازی متوازن BSC
  9. بررسی چند مثال از تشخیص و رفع عارضه های سازمانی با اندازه گیری عملکرد فرآیندهای کسب و کار
  10. مرور استفاده از شاخص های کلیدی عملکرد در ارزیابی عملکرد کارکنان و ایجاد مکانیزمی کارآمد برای تشویق و جبران خدمات پرسنل
  11. بررسی نقش و کارکرد مدیریت عملکرد در مدیریت استراتژیک سازمان
  12. مرور مفهوم بهره وری و جایگاه آن در مدیریت فرآیندهای کسب و کار سازمان
  13. ارائه مثال از کاربرد شاخص ها kpi در ارزیابی وضعیت فعلی و تعیین علل ریشه ای مسایل سازمان
  14. آشنایی با مفهوم شاخص های اثربخشی
  15. ارائه مثال های مختلف از شاخص های اثربخشی
  16. کارگاه طراحی شاخص های اثربخشی
  17. آشنایی با مفهوم شاخص های کارایی
  18. کارگاه طراحی شاخص های کارایی
  19. مرور مفاهیم و مبانی شاخص های پیش رو و شاخص های پس رو
  20. ارائه روش های متعدد و مناسب جمع آوری داده ها و اطلاعات
  21. بررسی روش های مناسب نموداری کردن و نمایش گرافیکی داده ها
  22. آشنایی با مدل ها و فرآیندهای تحلیل داده ها
  23. مرور یک نمونه شناسنامه شاخص های کلیدی عملکرد
  24. تشریح OKR ها و موقعیت های مناسب برای به کارگیری آنها
  25. تشریح عوامل و موانع موفقیت سازمان در طراحی و ایجاد سیستم اندازه گیری و مدیریت عملکرد
  26. آشنایی با استانداردها و سیستم های اندازه گیری عملکرد
  27. بررسی شاخص های کلیدی ریسک و ارتباط آنها با شاخص های کلیدی عملکرد
  28. کارگاه آموزشی طراحی شاخص های کلیدی عملکرد
مدرس دوره طراحی شاخص های مدیریت عملکرد : حسین عبدی کارشناس ارشد مدیریت دولتی (گرایش توسعه منابع انسانی)
منابع و امکانات برگزاری دوره آموزشی طراحی شاخص های کلیدی عملکرد :

– محیط فیزیکی مناسب تشکیل کلاس متناسب با تعداد نفرات

– تجهیزات آموزشی : ویدئوپروژکتور، وایت بورد، سیستم صوتی (در صورت نیاز)، رایانه

– محتوای آموزشی : فایل ارائه کلاسی (جزوه آموزشی)

– تنظیم مناسبات و رعایت پروتوکل های بهداشتی

منابع و مراجع :

– برنارد مار  Bernard Marr

– سازمان استراتژی محور

– رابرت اس کاپلان Robert S. Kaplan

– مایکل پورتر

– استاندارد شاخص های مدیریت عملیات ISO 22400

متد آموزش :

– سخنرانی، ارائه مفاهیم و مبانی، تشریح مدل ها

– تکرار، جمع بندی، بازآموزی و پرسش های متعدد از فراگیران و جلب مشارکت آنها

– ارائه مثال، موردکاوی

– به کارگیری استدلال قیاسی و استدلال استقرایی در تشریح مدل ها و الگوها

– کارگاه آموزشی، ارائه تمرین و انجام آن در کلاس، بررسی نتایج و دادن بازخورد و اصلاح کارهای انجام شده

– هماهنگی و توجیه تعدادی از افراد حاضر در دوره برای اجرای سناریوهای از پیش طراحی شده

مواد و محتواهای آموزشی :

·         فایل ارائه کلاسی حاوی ۱۲۰ اسلاید

که شامل مدل ها و همچنین اسلایدهای حاوی متن برای مطالعه پس از کلاس جهت خودآموزی فراگیران می باشد.

·         منابع کمکی شامل کتاب و معرفی وب سایت

·         نمایش فیلم

بهای ارائه خدمات آموزش : بهای ارائه خدمات آموزشی در فهرست پیوست ارائه شده است.
آیتم های ارزیابی فراگیران :

o        امتیاز حضور کامل در جلسه‌های کلاس

o        نحوه انجام و ارائه تمرین‌ها، بازی‌های آموزشی و سناریوها در کلاس (جدیت و دقت)

o        سطح مشارکت در کلاس شامل شوق یادگیری، پاسخ به پرسش‌های شفاهی، طرح سوال‌های جالب و کاربردی، بیان مثال‌های واقعی از محیط کار شرکت پس از بیان مطالب توسط مدرس

o        میزان صحت و دقت سوال‌ها و تمرین‌های محول شده به فراگیران جهت انجام بین روزهای کلاس

o        امتیاز آزمون کتبی در جلسه آخر

توضیحات :

۱)     سرفصل های ارائه شده مطابق با نظر و بازخورد سازمان کارفرما قابل اصلاح و بازنگری می باشد.

۲)     در روش برگزاری دوره به شیوه حضوری، در صورت رعایت پروتوکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی، محدودیتی در تعداد نفرات وجود ندارد.

۳)     به طور معمول به کارفرمایان محترم پیشنهاد می‌شود در صورت صلاح‌دید، برای نفراتی که امتیاز ارزیابی آنها در بازه ۲۰ درصد بالایی امتیاز کامل (۸۰ تا ۱۰۰) قرار می‌گیرد، آیتم‌های انگیزشی در نظر گرفته شود.

۴)     همچنین درخواست می‌شود، یک نفر از مدیران محترم سازمان در ابتدای جلسه اول حضور یافته و در مورد اهداف مدیریت از برنامه‌ریزی و برگزاری این دوره آموزشی و اهمیت تمرکز بر دوره جهت یادگیری و به‌کارگیری تکنیک‌ها و مدل‌ها تأکید نمایند. همچنین در صورت اتخاذ تصمیم جهت اعطای آیتم انگیزشی، در مورد آن اطلاع‌رسانی نمایند.