برگزاری دوره و کارگاه آموزش حل خلاقانه مسئله
ارتقاء مهارت حل مسئله و یادگیری روش های حل مسئله به صورت خلاقانه
مدت دوره و کارگاه آموزشی حل خلاق مساله : ۱۴ ساعت در ۲ روز
مدت دوره و کارگاه آموزشی حل خلاق مساله : ۷ ساعت در ۱ روز با درخواست سازمان متقاضی، برنامه ریزی و برگزاری کارگاه با طرحها و زمانبندیهای دیگر نیز امکانپذیر میباشد. |
تاریخ برگزاری کلاس آموزش حل خلاقانه مسئله : با هماهنگی سازمان درخواست کننده
نحوه برگزاری :
|
هدف برگزاری دوره آموزشی حل مسئله به صورت خلاقانه
غلبه بر چالش ها و یافتن راه های جدید برای انجام کارها دشوار است و می تواند پرهزینه باشد. استفاده از یک رویکرد قابل اعتماد مانند حل خلاقانه مسئله می تواند به شما کمک کند تا توانایی پیدا کردن این راه حل های نوآورانه را توسعه دهید و ایده های مختلفی را برای استفاده در سازمان، پروژه یا چالش خود ایجاد کنید. دوره و کارگاه آموزشی حل خلاق مسئله با این هدف طراحی گردیده تا روش های حل مسئله و طراحی و ارائه راه حل ها را به صورت خلاقانه و نوآورانه ارائه نماید. با حضور در این کارگاه آموزشی، دانش و مهارت بهکارگیری روش ها و تکنیکهای حل خلاق مسئله را با تمرکز بر تفکر واگرا، تفکر همگرا و تفکر جانبی را فرا خواهید گرفت. |
سرفصل های آموزش خلاقیت و حل مسئله و محتوای دوره· ارائه مفاهیم و اصطلاحات مسئله، مشکل، حل مسئله، تفکر خلاق، · بررسی دسته بندی و شناسایی انواع مسایل و ویژگی های خاص هر نوع کارگاه شناسایی مسئله ها و دسته بندی آنها · انتخاب روش حل مسئله متناسب با نوع و ویژگی های مشکلات و مسایل · روش ها و رویکردهای تعریف و بیان مسئله شامل روش تعریف مسئله دانکر Duncker Diagram · به کارگیری تفکر انتقادی (استدلال انتقادی ساختاریافته) در تعریف مسئله اصلی · آشنایی با روش نوشتن مسئله – بازنویسی مسئله در تعریف و بیان مسئله کارگاه آموزشی تعریف صحیح و بیان مسئله اصلی · طرح ریزی فرآیند حل مسئله به روش های خلاقانه · مروری بر بهترین روشها و تکنیکهای شناسایی علتهای ریشهای مسئله کارگاه تحلیل علت های وقوع مسئله · رویکرد تفکر جانبی و تفکر خلاق و کاربرد آن در حل مسئله · توضیح مفهوم و متد تفکر واگرا و تفکر همگرا کارگاه بارش افکار – ذهن انگیزی (طوفان فکری) · توضیح روش شش کلاه تفکر کارگاه شش کلاه تفکر · آشنایی با عوامل تقویت کننده یا بازدارنده خلاقیت و نوآوری در سازمان (در سطح فردی و سازمانی) · روش های بهبود اثربخشی اقدامات غلبه بر چالش ها و حل مسایل · عوامل تأثیرگذار فردی، گروهی و سازمانی بر روند کشف و حل مسئله ها · آسیب شناسی و بررسی مشکلات رایج سازمانهای ایرانی در حوزه حل مسئله و غلبه بر چالش ها · مروری بر تکنیک های نوین خلاقیت و حل مسئله کارگاه اجرای تکنیک های تصمیم گیری برای ارزیابی راهکارهای بدیع طراحی شده · آشنایی با خطاهای شناختی در تفکر خلاق کارگاه تشخیص خطاهای شناختی – انجام بازی مدیریتی با سناریوی تنظیم شده و موضوع خلاقیت در حل مسئله (دوره حضوری) – نمایش فیلم
|
تعیین سطح یادگیری و ارزیابی اثربخشی آموزشی دوره و کارگاه آموزشی
– هماهنگی و برنامه ریزی انجام یک آزمون کتبی و سنجش سطح یادگیری فراگیران در درک مفاهیم خلاقیت و حل مسئله – اجرای پروسه سنجش اثربخشی دوره آموزشی مطابق مدل چهارسطحی کرک پاتریک شامل فعالیت های زیر: سطح ۱ : واکنش داشتن واکنش مثبت نسبت به دوره برگزار شده شامل فضای آموزش، مدرس، جزوه و محتوای دوره سطح ۲ : یادگیری کسب نمره بالاتر از متوسط در آزمون کتبی (برای این افراد گواهینامه حضور و گذراندن دوره صادر می شود) سطح ۳ : رفتار · مشاهده تغییر در رفتارهای فراگیران در محیط کار، · ارزیابی مافوق مستقیم و گزارش مشاهده محسوس تغییر در نگرش و رویکرد کاری فرد · تحول در انجام فعالیت ها، کارها و وظایف شغلی مطابق آموزه های دریافت شده و ارتقاء مهارت حل مسئله به صورت خلاقانه · استفاده از ادبیات و به کارگیری اصطلاحات و واژگان به کار رفته در دوره آموزشی سطح ۴ : نتیجه مقایسه شاخص های عملکردی قابل اندازه گیری در مقاطع پیش و پس از برگزاری دوره |
منابع و امکانات برگزاری دوره آموزش حضوری حل مسئله خلاقانه
– محیط فیزیکی مناسب تشکیل کلاس (در تناسب با تعداد نفرات)، دارای امکانات گردش هوا، – تجهیزات آموزشی : ویدئوپروژکتور، وایت بورد، سیستم صوتی (در صورت نیاز)، رایانه، بستر آموزش الکترونیکی، دوربین تصویربرداری – محتوای آموزشی : فایل ارائه کلاسی (جزوه آموزشی) – سایر : تنظیم مناسبات و رعایت پروتوکلهای بهداشتی در نظر گرفته شود. همچنین کلیه فراگیران، قلم برای نوشتن و کاغذ یا دفترچه برای یادداشت به همراه داشته باشند. |
منابع و مراجع
۱) Ian Robertson (یان رابرتسون) کتاب Problem Solving Skills ۲) استراتژی هایی برای حل خلاق مسئله اسکات فوگلر و استیو لبلانک ۳) آموزش حل مسئله و خلاقیت – کورس دانشگاه میشیگان ۴) Department of Chemical Engineering, University of Michigan, Ann Arbor ۵) دستنامه خلاقیت و نوآوری (سازمانی) مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری ۱۳۹۵ ۶) وب سایت متمم محل توسعه مهارت ها ۷) حل خلاقانه مسایل – کورس دانشگاه صنعتی شریف (استاد دکتر جمالی) ۸) دستنامه خلاقیت و نوآوری فردی مرکز آموزش و پژوهشهای توسعه و آیندهنگری |
متدهای آموزش حل مسئله و آموزش روش ها و تکنیک های حل خلاقانه مسئله
– سخنرانی، ارائه مفاهیم و مبانی، تشریح مدل ها – تکرار، جمع بندی، بازآموزی و پرسش های متعدد از فراگیران و جلب مشارکت آنها – ارائه مثال، موردکاوی – به کارگیری استدلال قیاسی و استدلال استقرایی در تشریح مدل ها و الگوها – کارگاه آموزشی، ارائه تمرین و انجام آن در کلاس، بررسی نتایج و دادن بازخورد و اصلاح کارهای انجام شده برای ارتقاء مهارت های حل مسئله – هماهنگی و توجیه تعدادی از افراد حاضر در دوره برای اجرای سناریوهای از پیش طراحی شده |
مواد و محتواهای آموزش حل مسئله خلاقانه :
· فایل ارائه کلاسی حاوی ۱۶۲ اسلاید که شامل مدل ها و همچنین اسلایدهای حاوی متن برای مطالعه پس از کلاس جهت خودآموزی فراگیران می باشد. · فیلم · معرفی وب سایت های معتبر ارائه فهرست و عنوان کتاب های مناسب در این حوزه |
قیمت دوره آموزشی حل خلاقانه مسئله : با توافق کارفرما – با توجه به مدت زمان دوره |
توضیحات :
o سرفصل های ارائه شده برای آموزش روش های حل خلاق مسئله مطابق با نظر و بازخورد سازمان کارفرما قابل اصلاح و بازنگری می باشد. o در روش برگزاری دوره به شیوه حضوری، در صورت رعایت پروتوکلهای بهداشتی و فاصله اجتماعی، محدودیتی در تعداد نفرات وجود ندارد. |
دیدگاه های اخیر