شرح مفاد و شرایط برگزاری دوره آموزشی نظام آراستگی محیط کار ۵S
دوره آموزشی ۵S – سیستم مدیریت آراستگی
مطابق با استاندارد INSO 22420:2018
شناسنامه دوره آموزشی نظام آراستگی محیط کار ۵S
|
مدت دوره : ۸ ساعت |
نحوه برگزاری :حضوری و همچنین برگزاری دوره آموزشی سیستم مدیریت و نظام آراستگی ۵S ، به صورت آنلاین (مجازی) امکانپذیر می باشد |
نوع دوره آموزشی
دوره آموزشی سیستم مدیریت آراستگی از نوع دورههای مهارتمحور (مبتنی بر کسب شایستگی) می باشد.
بخشی از محتوای دوره نیز با هدف آگاهیدهی و اطلاعرسانی طراحی شده است. |
اهداف برگزاری این دوره
· ارائه آگاهیهای لازم به کارکنان سازمان جهت درک و پذیرش سیستم آراستگی به عنوان یک زیرساخت و بستری مناسب برای پیادهسازی سیستم ها و ابزارهای متنوع مدیریتی
· بهبود شرایط محیط کاری برای کارکنان با هدف ارتقاء روحیه کاری و افزایش سطح انگیزش پرسنل
· آماده کردن فضای کاری سازمان برای اجرای برنامههای افزایش بهره وری
· ایجاد ساختاری نظام مند و استاندارد جهت ویژگیها و مشخصات فیزیکی و هم روانی محیط کار
· ایجاد انضباط فکری و ذهنی در نیروهای انسانی سازمان با رویکرد تحقق اهداف و مأموریت سازمان
 اهداف برگزاری دوره آموزشی سیستم مدیریت آراستگی ۷S – ۵S هفت سین |
عناوین مطالب و سرفصل های دوره
- تشریح مفاهیم و اصطلاحات حوزه نظام آراستگی محیط کار ۵S
- آشنایی با واژگان و تعاریف سیستم مدیریت آراستگی در استاندارد ملی سیستم مدیریت فراگیر INSO 13000
- تشریح مفهوم تفکر سیستمی و اهمیت داشتن رویکرد سیستمی به نظام مدیریت آراستگی محیط کار
- شرح مزایا و منافع به کارگیری سیستم آراستگی در سازمان های خدماتی، اداری و صنعتی و درک ارتباط این سیستم با ارتقاء بهره وری
- توضیح روشهای ارزیابی شرایط محیط کاری سازمان و گزارشدهی مستند آن
- سازمان دهی مسئولیت ها، طراحی ساختار اجرایی و تقسیم وظیفه پروژه پیاده سازی سیستم مدیریت آراستگی
- تعیین نقش، جایگاه و مسئولیت های تیم راهبری سیستم مدیریت آراستگی
- تعیین سطح و میزان مورد نیاز برای مستندسازی و تهیه و تدوین مدارک سیستم مدیریت آراستگی، هفت سین
- تشریح فرآیند بهبود مداوم و اجرای الزام استاندارد مبنی بر بهبود پیوسته اثربخشی سیستم مدیریت آراستگی
۱۰٫ آشنایی با استاندارد ملی INSO 22420 : 2018 سیستم مدیریت آراستگی (هفت سین صنعتی) Management System Orderliness (7S) – Requirements
- تعریف جایگاه دوره آموزشی سیستم مدیریت آراستگی ۵S در سیستم مدیریت یکپارچه سازمان و تعیین ارتباطات و تعاملات این دو با یکدیگر
- تعریف مفهوم و نحوه تعیین دامنه کاربرد سیستم مدیریت آراستگی ۵S
- تعریف دامنه کاربرد فیزیکی سیستم آراستگی و تهیه لیاوت با نامگذاری و کدینگ مناطق و تعیین مسئولان آنها
 لی اوت و چیدمان میز تحریر اداری در برگزاری دوره آموزشی سیستم مدیریت آراستگی ۵S
- تشریح الزامات استاندارد سیستم مدیریت آراستگی INSO 22420 : 2018 (منتشر شده توسط سازمان ملی استاندارد ایران) در فرآیند سواسازی شامل برقراری مقررات و استانداردهای مشخص سواسازی اقلام مختلف ضروری، کم کاربرد و اضافی و اجرای سواسازی محیط کار، ابزار و وسایل، تجهیزات و ماشین آلات ، ضایعات و اسناد و مدارک
- تشریح الزامات سامان دهی محیط کار شامل تعیین تکلیف، جابه جایی و نقل و انتقال، چیدمان، نگهداری محصول و اقلام دیگر
- تشریح الزامات استاندارد در سترون سازی و پاکیزگی مشتمل بر ریشه یابی آلودگی ها، طرح ریزی پاکیزگی و بهداشت، حمل زباله ها و مدیریت پسماندها
- رویه شناسایی موقعیت های مناسب و نیازمند آیتم های بصری و اجرای تکنیک های مدیریت دیداری در آنها
- طراحی شاخص های کلیدی عملکرد KPIs کاربردی و مناسب در حوزه مدیریت آراستگی
- تعیین سیستم انگیزشی (و همچنین سیستم ارزیابی عملکرد) برای اجرای پایدار سیستم آراستگی محیط کار
- تشریح نکات استفاده از پیامهای آگاهیدهی، آموزشی، انگیزشی و بازیگونسازی gamification در سیستم ۷ سین
- تشریح اهمیت و نقش ذینفعان حاضر در محیط های کاری سازمان
- تشریح الزامات حوزه استانداردسازی مطابق رویه های داخلی برای تثبیت نتایج به دست آمده پروژه پیاده سازی
- نکات مهم انجام موثر ممیزی داخلی سیستم مدیریت آراستگی توسط ممیزان داخلی یا ممیز سوم شخص
- توضیح روش دادن فراخوان به کارکنان برای ارائه ایده و پیشنهاد جهت بهبود سیستم مدیریت آراستگی
- توضیح رویه ثبت درسآموخته های اجرای پروژه نظام آراستگی محیط کار اداری و صنعتی
- شرح مبانی تفکر ناب شامل شناسایی فعالیت های دارای ارزش و تشخیص موقعیت های اتلاف
- ارائه شیوه ها و نکات اجرایی سیستم مدیریت آراستگی محیطی در فضای کاری سازمان های خدماتی و واحدهای ستادی
- تشریح نکات و ارائه توصیه های کاربردی برای منظم ساختن فضای رایانه ای شامل شبکه و رایانه های فردی
- به کارگیری تکنیک های رهبری و مربیگری در مدیریت تغییرات برای اجرای پایدار سیستم مدیریت آراستگی
- ارائه نمونه آسیب های رایج و مشکلات متداول در اجرای سیستم های آراستگی محیط کار در سازمانهای کشور
- نمایش فیلم، اسلاید و تصاویر مرتبط با موضوعات دوره همچون بهترین تجربیات و اجراهای موفق نظام آراستگی محیط کار اداری، ستادی، عملیاتی و صنعتی
- پاسخ به پرسشها
 استاندارد داخلی وارهایی کاغذ تحریر – ارائه در دوره آموزشی سیستم مدیریت آراستگی ۵S محیط کار اداری یا صنعتی |
پس از برگزاری دوره آموزشی (آزمون، ارزیابی و سنجش اثربخشی دوره)
– با توجه به مهارت محور بودن دوره آموزشی، انجام پروسه ارزیابی اثربخشی توصیه شده و حتی الزامی می باشد. با در نظر گرفتن این نکته که سنجش بازگشت سرمایه آموزشی (مدل فیلیپس) برای این دوره، پیچیده می باشد انجام ارزیابی اثربخشی در ۴ سطح (مدل کرک پاتریک) مناسب می باشد.
– بهتر است که فراگیران، در فضای انجام یک آزمون ساده کتبی که توسط مدرس ارائه میشود، قرار گرفته و سطح یادگیری آنها در درک مفاهیم و مبانی دوره آموزشی سیستم مدیریت آراستگی، سنجیده شود. |

اجرای پروژه مشاوره نظام آراستگی ۵S در کارخانه کاشی – گام اول تفکیک
آموزش مبانی و اصول نظام آراستگی محیط کار ۵S در محل شرکت پترو فولاد بهمن (تهران – زعفرانیه)

آموزش اصول نظام آراستگی محیط کار در محل شرکت دانش بنیان پترو فولاد بهمن – تهران ، زعفرانیه

اجرای ممیزی نظام آراستگی ۵S در مپ – سازمان مدیریت پسماند شهرداری

تدریس دوره آموزشی نظام آراستگی محیط کار ۵S در محل دفتر و ستاد مرکزی شرکت کاشی توس
دیدگاه های اخیر