شرح مفاد و شرایط برگزاری دوره آموزشی سیستم مدیریت آراستگی ۵S

سیستم مدیریت آراستگی ۷S هفت سین

شرح مفاد و شرایط برگزاری دوره آموزشی سیستم مدیریت آراستگی ۵S – سیستم مدیریت آراستگی هفت سین

دوره آموزشی سیستم مدیریت آراستگی ۷S ( هفت سین) مطابق با الزامات استاندارد ملی ایران – INSO 22420:2018

 

شناسنامه دوره آموزشی سیستم مدیریت آراستگی – ۷S

 

استاندارد ملی ایران INSO 22420:2018
مدت دوره :  ۸ ساعت (و ۱۲ ساعت)
نحوه برگزاری : در یک (یا دو روز) مطابق هماهنگی
نوع دوره آموزشی

دوره آموزشی سیستم مدیریت آراستگی از نوع دوره‌های مهارت‌محور (مبتنی بر کسب شایستگی) می باشد.

بخشی از محتوای دوره نیز با هدف آگاهی‌دهی و اطلاع‌رسانی طراحی شده است.

اهداف برگزاری این دوره

·         ارائه آگاهی‌های لازم به کارکنان سازمان جهت درک و پذیرش سیستم آراستگی به عنوان یک زیرساخت و بستری مناسب برای پیاده‌سازی سیستم ها و ابزارهای متنوع مدیریتی

·         بهبود شرایط محیط کاری برای کارکنان با هدف ارتقاء روحیه کاری و افزایش سطح انگیزش پرسنل

·         آماده کردن فضای کاری سازمان برای اجرای برنامه‌های افزایش بهره وری

·         ایجاد ساختاری نظام مند و استاندارد جهت ویژگی‌ها و مشخصات فیزیکی و هم روانی محیط کار

·         ایجاد انضباط فکری و ذهنی در نیروهای انسانی سازمان با رویکرد تحقق اهداف و مأموریت سازمان

اهداف برگزاری دوره آموزشی سیستم مدیریت آراستگی هفت سین

عناوین مطالب و سرفصل های دوره
  1. تشریح مفاهیم و اصطلاحات حوزه نظام آراستگی محیط کار
  2. آشنایی با واژگان و تعاریف سیستم مدیریت آراستگی (۷سین) در استاندارد ملی سیستم مدیریت فراگیر INSO 13000
  3. تشریح مفهوم تفکر سیستمی و اهمیت داشتن رویکرد سیستمی به نظام مدیریت آراستگی محیط کار
  4. شرح مزایا و منافع به کارگیری سیستم آراستگی در سازمان های خدماتی، اداری و صنعتی و درک ارتباط این سیستم با ارتقاء بهره وری
  5. توضیح روش‌های ارزیابی شرایط محیط کاری سازمان و گزارش‌دهی مستند آن
  6. سازمان دهی مسئولیت ها، طراحی ساختار اجرایی و تقسیم وظیفه پروژه پیاده سازی سیستم مدیریت آراستگی
  7. تعیین نقش، جایگاه و مسئولیت های تیم راهبری سیستم مدیریت آراستگی – ۷S
  8. تعیین سطح و میزان مورد نیاز برای مستندسازی و تهیه و تدوین مدارک سیستم مدیریت آراستگی، هفت سین
  9. تشریح فرآیند بهبود مداوم و اجرای الزام استاندارد مبنی بر بهبود پیوسته اثربخشی سیستم مدیریت آراستگی

۱۰٫  آشنایی با استاندارد ملی INSO 22420 : 2018  سیستم مدیریت آراستگی (هفت سین صنعتی) Management System Orderliness (7S) – Requirements

  1. تعریف جایگاه دوره آموزشی سیستم مدیریت آراستگی ۵S در سیستم مدیریت یکپارچه سازمان و تعیین ارتباطات و تعاملات این دو با یکدیگر
  2. تعریف مفهوم و نحوه تعیین دامنه کاربرد سیستم مدیریت آراستگی (۷ سین)
  3. تعریف دامنه کاربرد فیزیکی سیستم آراستگی و تهیه لی‌اوت با نام‌گذاری و کدینگ مناطق و تعیین مسئولان آنها

لی اوت و چیدمان میز تحریر اداری در برگزاری دوره آموزشی سیستم مدیریت آراستگی

  1. تشریح الزامات استاندارد سیستم مدیریت آراستگی INSO 22420 : 2018  (منتشر شده توسط سازمان ملی استاندارد ایران) در فرآیند سواسازی شامل برقراری مقررات و استانداردهای مشخص سواسازی اقلام مختلف ضروری، کم کاربرد و اضافی و اجرای سواسازی محیط کار، ابزار و وسایل، تجهیزات و ماشین آلات ، ضایعات و اسناد و مدارک
  2. تشریح الزامات سامان دهی محیط کار شامل تعیین تکلیف، جابه جایی و نقل و انتقال، چیدمان، نگهداری محصول و اقلام دیگر
  3. تشریح الزامات استاندارد در سترون سازی و پاکیزگی مشتمل بر ریشه یابی آلودگی ها، طرح ریزی پاکیزگی و بهداشت، حمل زباله ها و مدیریت پسماندها
  4. رویه شناسایی موقعیت های مناسب و نیازمند آیتم های بصری و اجرای تکنیک های مدیریت دیداری در آنها
  5. طراحی شاخص های کلیدی عملکرد KPIs کاربردی و مناسب در حوزه مدیریت آراستگی
  6. تعیین سیستم انگیزشی (و همچنین سیستم ارزیابی عملکرد) برای اجرای پایدار سیستم آراستگی محیط کار
  7. تشریح نکات استفاده از پیام‌های آگاهی‌دهی، آموزشی، انگیزشی و بازی‌گون‌سازی gamification در سیستم ۷ سین
  8. تشریح اهمیت و نقش ذینفعان حاضر در محیط های کاری سازمان
  9. تشریح الزامات حوزه استانداردسازی مطابق رویه های داخلی برای تثبیت نتایج به دست آمده پروژه پیاده سازی
  10. نکات مهم انجام موثر ممیزی داخلی سیستم مدیریت آراستگی توسط ممیزان داخلی یا ممیز سوم شخص
  11. توضیح روش دادن فراخوان به کارکنان برای ارائه ایده و پیشنهاد جهت بهبود سیستم مدیریت آراستگی
  12. توضیح رویه ثبت درس‌آموخته های اجرای پروژه نظام آراستگی محیط کار اداری و صنعتی
  13. شرح مبانی تفکر ناب شامل شناسایی فعالیت های دارای ارزش و تشخیص موقعیت های اتلاف
  14. ارائه شیوه ها و نکات اجرایی سیستم مدیریت آراستگی محیطی در فضای کاری سازمان های خدماتی و واحدهای ستادی
  15. تشریح نکات و ارائه توصیه های کاربردی برای منظم ساختن فضای رایانه ای شامل شبکه و رایانه های فردی
  16. به کارگیری تکنیک های رهبری و مربیگری در مدیریت تغییرات برای اجرای پایدار سیستم مدیریت آراستگی
  17. ارائه نمونه آسیب های رایج و مشکلات متداول در اجرای سیستم های آراستگی محیط کار در سازمان‌های کشور
  18. نمایش فیلم، اسلاید و تصاویر مرتبط با موضوعات دوره همچون بهترین تجربیات و اجراهای موفق نظام آراستگی محیط کار اداری، ستادی، عملیاتی و صنعتی
  19. پاسخ به پرسش‌ها

استاندارد داخلی وارهایی کاغذ تحریر – ارائه در دوره آموزشی سیستم مدیریت آراستگی محیط کار اداری یا صنعتی

پس از برگزاری دوره آموزشی (آزمون، ارزیابی و سنجش اثربخشی دوره)

– با توجه به مهارت محور بودن دوره آموزشی، انجام پروسه ارزیابی اثربخشی توصیه شده و حتی الزامی می باشد. با در نظر گرفتن این نکته که سنجش بازگشت سرمایه آموزشی (مدل فیلیپس) برای این دوره، پیچیده می باشد انجام ارزیابی اثربخشی در ۴ سطح (مدل کرک پاتریک) مناسب می باشد.

– بهتر است که فراگیران، در فضای انجام یک آزمون ساده کتبی که توسط مدرس ارائه می‌شود، قرار گرفته و سطح یادگیری آنها در درک مفاهیم و مبانی دوره آموزشی سیستم مدیریت آراستگی، سنجیده شود.